El Black Friday ja és a tocar. Se celebra aquest divendres, 29 de novembre, tot i que sembla que faci mesos que en sentim parlar. Aquest esdeveniment comercial neix als EUA, però ja és una realitat a casa nostra. Sovint ens preguntem: són reals els descomptes d’aquest dia o s’inflen els preus? Ens incita al consum compulsiu? I com afecta el petit comerç?

D’això i més n’hem parlat al betevé directe, amb Francesc Núñez, professor dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC i expert en sociologia del coneixement i les emocions; Neus Soler, professora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC i especialista en màrqueting digital; i Inma Guillén, delegada de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) a Catalunya. Una de les primeres observacions sobre aquesta data l’ha feta Núñez: “El Black Friday és un parc temàtic de consum”, ha assegurat.

L’origen

El Black Friday s’està consolidant com una data que dona el tret de sortida a la campanya de Nadal. A més, a Catalunya la tendència és a no concentrar-lo en un sol dia, sinó allargar-lo tota la setmana o, inclús, tot el mes. L’especialista en màrqueting Neus Soler explica que el fenomen va aterrar aquí el 2012, i va venir de les mans d’empreses internacionals nord-americanes, concretament Apple. “De seguida s’hi van sumar altres empreses de productes tecnològics i, a partir d’aquí, ha arribat a tots els sectors”, afirma.

La compra digital afavoreix la compra compulsiva

Segons dades de l’OCU, set de cada 10 persones tenen intenció de gastar-se de mitjana uns 200 euros en moda i electrònica, i sis de cada 10 usuaris reconeixen que prioritzaran les compres en línia respecte les que es puguin fer a la botiga física. Soler explica que escollir la compra digital genera una millor experiència per al consumidor, facilita la comparació de preus i també permet evitar cues i aglomeracions. Alhora, també beneficia les empreses, perquè “s’eviten limitacions a l’espai físic i la majoria de vegades que no disposen del producte que demana el client a la botiga, s’arrisquen a perdre la venda”, apunta.

Ara bé, comprar per internet fa que caiguem en la compra compulsiva, aquella compra no reflexionada que fa que adoptem un comportament habitual que ve derivat de necessitats psicològiques. “Som calculadors, busquem, comparem i apostem per allò que ens genera plaer i satisfacció”, ha explicat Francesc Núñez.

Què diu la llei sobre aquestes rebaixes?

La delegada de l’OCU Inma Guillén ha explicat que la teoria de la llei es basa en abaixar les ofertes dels últims 30 dies i posar el preu més baix, però “a la pràctica el que es fa és apujar el preu i quan s’apropa la data, que comença una setmana abans, va baixant. Quan arriba el dia baixa, però no és real“, assegura. “Hem començat a demanar a les administracions que regulin aquest tipus de pràctiques que no fan sinó enganyar la persona“, explica. “Si algú infringeix la llei, hauria de tenir una sanció”, afirma.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a