(ACN) El registre de dades dels clients que obligatòriament hauran de recollir establiments hotelers, apartaments turístics i agències de lloguer de vehicles entra en vigor aquest dilluns amb l’oposició frontal dels agents turístics. Empresaris del sector fa mesos que reclamen una nova moratòria per una mesura que veuen “desproporcionada” i que consideren que afegeix càrregues burocràtiques i desincentiva el turisme. L’entrada en funcionament del registre s’ha ajornat ja tres vegades. El Ministeri de l’Interior rebutja una nova pròrroga aquest cop i en defensa la utilitat com un instrument policial de prevenció i lluita contra el crim organitzat i el terrorisme.
Quines dades inclou el registre?
Les dades s’hauran de recollir en una plataforma informàtica tenint en compte diverses categories. D’una banda, hi ha la informació del client com ara el nom, el sexe, el DNI, la nacionalitat, la data de naixement, el lloc de residència habitual, la direcció completa, el telèfon, el correu electrònic, el nombre de viatgers que acompanyen el client i la relació de parentesc si hi ha un menor. A més, es demana informació sobre la transacció —data, hores d’entrada i sortida, número de referència—, l’immoble —si hi ha connexió a internet o no i el número d’habitacions—, i el pagament —titular, data de caducitat de la targeta i data de pagament.
Estan obligats a registrar les dades dels clients hotels, hostals, pensions, cases de turisme rural, càmpings, establiments d’autocaravanes, agències de viatge i plataformes de lloguer de pisos turístics, empreses de lloguer de vehicles i llocs web per reservar cotxes.
Actualitzar una regulació “obsoleta”
La mesura també ha tingut ressò polític. Fa 10 dies, el Partit Popular va presentar una moció al Senat, aprovada amb els vots de PNB i Junts, que insta l’executiu a prorrogar la suspensió de l’entrada en vigor. El Govern espanyol, però, ha desestimat una nova pròrroga d’un registre que veuen com un instrument policial per millorar la seguretat ciutadana. Interior argumenta que els registres vigents fins ara es basen en regulacions “obsoletes” que no recullen les noves modalitats de negoci telemàtiques i defensa que la nova normativa suposa una “modernització” dels mecanismes existents, basats en llibres registre.
La plataforma digital ses.hospedajes, que recollirà les dades, està plenament operativa i a finals de novembre ja s’havien registrat de forma voluntària 4,8 milions de dades d’usuaris que van permetre localitzar 18.500 persones contra les qui constava una ordre de detenció estatal o internacional.
El sector prepara una resposta judicial
Davant la falta de canvis per part de l’executiu espanyol, hotels i agències de viatges preparen una ofensiva judicial per aturar el registre nou. La Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics considera que la normativa és “confosa i desproporcionada” i suposa un “greu perjudici” per als clients i per al sector.
Les agències de viatges —representades per FETAVE, ACAVe i UNAV— rebutgen especialment el registre, que veuen com “una normativa d’impossible aplicació” perquè s’exigeixen dades que les agències de protecció de dades europees impedeixen sol·licitar, com les corresponents a les targetes de crèdit. Altres veus com el Consell d’Advocacia Catalana també alerten que la nova regulació pot suposar una vulneració de la privacitat de les persones i una possible infracció del dret a la protecció de les dades personals.