A finals de desembre, davant d’un acord incert pel Brexit, el temor de moltes empreses catalanes amb clients al Regne Unit era la possible aplicació d’aranzels. És per això que algunes es van anticipar a un escenari aparentment advers i van optar per obrir-hi un centre logístic. Finalment, la seva sortida de la Unió Europea no ha sigut abrupta, però això no implica que no hi hagi “nous obstacles administratius”.

Més marge de maniobra

La cofundadora de l’empresa barcelonina Cocoro, dedicada a la fabricació i comercialització de roba interior que absorbeix la regla, Clara Guasch, explica com van fer un estocatge important al seu nou centre logístic abans del 31 de desembre per assegurar que tenien prou producte a la Gran Bretanya. “Com no sabíem què passaria vam optar per tenir un centre logístic, enviar-hi estoc i poder fer els enviaments des d’allà i tenir més marge de maniobra un cop sabudes les condicions”.

El de Cocoro no és l’únic cas, a l’empresa Synergy Worldwide Europe també els convenia afanyar-se a obrir noves delegacions, ja que el mercat anglès representa un gruix important de les seves vendes. Segons Fernando Poyán, el director financer, es tracta d’un 20 % del seu mercat. “No el podíem deixar de banda. Amb el departament logístic allà, els clients tenen les entregues en un dia, en comptes de quatre o cinc”.

ACCIÓ avisa de “nous obstacles administratius”

Ara bé, que el Brexit no hagi sigut dur no significa que no hi hagi “nous obstacles administratius”. La directora d’internacionalització de l’Agència per la Competitivitat de l’Empresa (ACCIÓ), Cristina Serradell, assegura que “hi haurà control de fronteres, molta documentació a presentar i inspecció a cert tipus de productes com ara els agrícoles i els veterinaris que han de passar controls sanitaris”.

De fet, algunes empreses ja han d’assumir un cost extraduaner tant de sortida com d’entrada. “Assumirem aquests costos però a canvi demanarem un mínim de compra als clients superior al que demanàvem fins ara. Hi ha clients que feien comandes petites i que potser no arribaran a aquest mínim i, per tant, o bé hauran de fer-se càrrec d’aquestes despeses o deixaran de comprar els seus productes”, ha explicat Marta Juan, la responsable de comunicació de Toni Pons.

El Regne Unit fins ara ha estat el cinquè soci comercial de Catalunya, amb unes vendes que han superat els 4 milions d’euros, segons dades del 2019. 3.380 empreses catalanes hi exporten els seus productes, de les quals 2.200 ho fan regularment. En total, representen el 5,8 % del volum total d’exportacions i el 1,6 % del PIB.