Aquest joc per a mòbils sobre la història de Catalunya, basat en el llibre de l'historiador Jaume Sobrequès, no s'ha programat a Barcelona, sinó des d'aquestes oficines de l'Índia, a l'estat de Kerala. És un dels projectes que l'empresa yOptimizo fa en aquest país, on ara està a punt d'instal·lar-se. FRANCESC SAEZ, director de yOptimizo "El que havia de ser al principi una enginyeria de software s'està convertint en un gran mercat i una gran oportunitat per nosaltres. Ara estem en aquest punt de transformar el que era una empresa purament tècnica, d'enginyeria, amb una empresa sencera amb el seu departament comercial, departament de màrqueting, amb les seves vendes i exportacions." El primer semestre de l'any, 35.000 empreses de la província de Barcelona han venut els seus productes a l'exterior, un xifra que representa el 30% de les exportacions espanyoles. Pel que fa al sector de les noves tecnologies, les empreses destaquen la importància que Barcelona sigui seu del Congrés Mundial dels Mòbils. FRANCESC SAEZ, director de yOptimizo "Tan és així que en la propera edició del Mobile hi haurà representants de Kerala TIC que vindran a BCN en una comissió i amb algunes empreses que s'hi vulguin apuntar. Som punters tecnològicament i aquest organisme és un gran exponent." Un aspecte que posa en segon pla la Barcelona del turisme i el Barça. Ho constaten des de Denominació d'Origen Barcelona. XAVIER ESCOLA, director de DO BCN "A part de tenir l'atractiu turístic i de clima ja ens tenen considerats com a empreses que funcionem bé des del punt de vista d'innovació tecnològica o de creativitat. Això és un "input" que el valor de Barcelona ja ens ha donat." Són l'únic estudi d'Europa que treballa amb el disseny de productes relacionats amb el conegut Doraemon, com aquest videojoc. També tenen les llicències de Shin Chan, Audrey Hepburn o Custo Barcelona. Després de 7 anys treballant localment, han decidit créixer i internacionalitzar-se, recollint els consells de l'agència Acció. De moment, han tancat contractes amb França i Portugal.

“No hi ha dubte que Barcelona és una de les ciutats neuràlgiques al món pel que fa a la tecnologia, novetat, economia. A l’Índia tothom et sap situar al mapa, però no tant si parles de Catalunya o Espanya”, explica Francesc Saez, director d’yOptimizo. Ara bé, un aspecte que remarquen totes les empreses és la importància que té el congrés mundial dels mòbils de cara a l’exportació.

Barcelona, ciutat del disseny…

El juliol de 2012 DOBCN va integrar a l’empresa un assessor i un tècnic, de manera temporal, per treballar en la internacionalització: l’objectiu anava des de buscar clients i crear bases de dades, fins a reestructurar l’empresa.  Segons el director, Xavi Escolà, el programa “va anar molt bé per reposicionar l’empresa, canviar càrrecs, agafar gent de màrqueting internacional per preparar-nos”. Un any després d’iniciar el programa Go export, impulsat per la Cambra de Comerç i l’agència ACCIÓ, comencen a veure-se’n els fruits. Han tancat contractes amb Franca per elaborar quatre jocs per a Zodiac Kids i estan tancant un contracte amb Portugal. Des de fa set anys es dediquen al disseny de productes, de marques com Doraemon, Custo Barcelona, Orbit o Mandarina Duck.

…i de les noves tecnologies

Pel que fa a yOptimizo, va néixer el 2010 amb un clar objectiu internacionalitzador i, poc després, es va crear yOptimizo a Kerala, l’Índia. Però el que en un inici havia de ser una enginyeria de “software”, finalment es va transformar en una empresa amb entitat pròpia, per la gran demanda de tecnologia TIC en aquesta regió. De fet, a l’estat de Kerala hi ha 84 universitats que produeixen enginyers informàtics i més de 75.000 professionals de les TIC, explica Saez. En aquest procés d’internacionalització, hi destaquen l’ajuda i els consells rebuts de la Casa Àsia, ACCIÓ o Barcelona Activa.