"Creativitat, iniciativa i oportunitats de fer negoci, aquests són els ingredients que es barregen aquí, al 4 Years from Now, aquí es donen cita els nous emprenedors, els qui d'aquí a quatre anys seran el futur de la indústria de les telecomunicacions." I ens endinsem en aquest món de la emprenedoria digital a la zona coneguda com el pati del darrere. En aquestes casetes s'intenta posar llum a les relacions entre els inversors i les empreses que estan començant. Com si es tractés d'una cita a cegues de cinc minuts, l'empresari ha de captivar la persona que pot arribar a finançar-li el projecte. ÒSCAR MACIÀ, director de Force Manager "Nosaltres ja tenim tecnologia i molt bones idees i molta innovació, però necessitem recursos per portar això al món real i aquesta és una gran oportunitat per ajudar-nos a arribar allà on volem arribar." És un ara o mai per a molts d'ells. Poques vegades es poden establir contactes amb gent vinguda d'arreu del planeta i vinculada a la telefonia mòbil. Ho sap molt bé aquest jove creador de videojocs, fa dos mesos que la seva aplicació va veure la llum i ja ha obtingut consells de mig món. MANEL SIMÓN, Manduka Games "Moltes relacions, molta gent de fora de Barcelona, d'Espanya, que es troben amb els mateixos problemes que nosaltres i ens estan ajudant a créixer, a solucionar aquests problemes de manera més ràpida, més útil." Però a banda del negoci aquí la formació és essencial. En aquestes cúpules futuristes s'imparteixen tallers i conferències que ofereixen les eines necessàries per mirar de sobreviure en un dels sectors més ràpids i canviants. Potser a causa d'aquest estrès imperant, les grades per seguir els conferenciants són el més proper a un oasi de tranquil·litat.
La clau de l’experiència
En aquestes casetes de fusta del 4YFN és on els emprenedors reben consells d’experts de diferents camps que els ajuden a desenvolupar la seva empresa: l’anomenat Meet the Advisors. En converses d’entre un i 20 minuts, experts com el Javier Blázquez i l’Anna Guix, advocats de Baker & McKenzie, ofereixen la seva experiència als joves. A canvi d’aquesta tasca social s’emporten molt: “Et serveix per reciclar-te i veure com va el món de les noves tecnologies i el negoci”, afirma Anna Guix, especialitzada en propietat intel·lectual. Els grans errors dels joves empresaris són, precisament, els aspectes relacionats amb “la protecció de les marques i la protecció de les dades, a més del compliment de les obligacions fiscals”, explica l’advocat Javier Blázquez.
A vegades, “el tema legal es deixa en un segon pla”, comenta Blázquez, advocat especialitzat en dret fiscal. En un dia, Guix i Blázquez han parlat amb cinc empresaris primerencs diferents i els han ajudat a triar com poden protegir la seva marca i si pot haver-hi patentabilitat, o quina és la fórmula correcta per donar entrada als inversors. A més dels aspectes legals, també hi ha persones especialitzades en disseny, màrqueting, comunicació o desenvolupament tècnic.
Workshops i conferències
A l’espai dels 4YFN també s’organitzen tallers per aprendre, per exemple, les últimes tendències en realitat augmentada per al mòbil o el funcionament de noves interfícies amb la interacció humana. I és també un espai on els més novells poden atendre les conferències de triomfadors en el camp de les aplicacions com Jan Koum, cofundador de WhatsApp, o Martin Varsasvky, fundador de Fon.
A la cerca del talent digital
A més de l’aprenentatge i els contactes, l’objectiu final és que les empreses madurin i trobin finançament per poder créixer. Per això, en un estand del 4YFN s’hi ha fet un lloc Wayra, l’accelerador d’empreses de Telefónica que treballa actualment amb 297 “start-ups” d’arreu del món, 10 d’aquestes a Barcelona. “Els oferim finançament de 40.000 € en metàl·lic i 40.000 € més en serveis com Evernote o Amazone Service”, explica Natalia Pujades, assistent manager de Wayra. A més, durant 10 mesos, Telefónica els facilita una oficina i els paga dos treballadors llicenciats procedents d’universitats catalanes i triats a través de Talentum.
De Wayra han sorgit casos d’èxit com Cognicor, un sistema d’intel·ligència artificial per tramitar les queixes d’atenció al client en cas de pèrdua de maletes als avions; Cl3ver, un editor al núvol programat amb HTML5 que permet visualitzar qualsevol producte en 3D; o bé Social and Beyond, l’anomenat Wi-Fi social que permet que els establiments ofereixin Wi-Fi gratuït als clients a través de Facebook.
“Busquem empreses que ja hagin guanyat algun concurs, que tinguin un encaix amb Telefónica i que siguin escalables“, afirma Pujades. Una de les últimes empreses que han ajudat a créixer és Infantium, un tutor intel·ligent que personalitza l’aprenentatge dels infants i que, segons els experts de Wayra, s’espera que sigui el proper cas d’èxit.