FRANCESC QUERALT, Comitè d'Empresa de Telefónica a Catalunya "La manera de remunerar-se és a preu fet, el que en castellà diem "a destajo". És a dir, a tant per avaria, a tant per actuació. Això a la pràctica et porta a fer jornades molt llargues."

A Barcelona, una quarantena de treballadors s’han concentrat davant la botiga de Telefónica de la plaça de Catalunya. N’hi ha de contractats directament per la companyia, Telefónica de España SAU, però la majoria treballen per a alguna de les empreses contractades o subcontractades per al manteniment de la xarxa telefònica.

Aquestes empreses reben aproximadament 0,5 euros per línia d’abonat de la que es fan càrrec, tingui avaries o no. Els treballadors denuncien que aquest preu és irrisori en comparació dels 14 euros de quota de línia que paguen els abonats a Telefónica (o a qualsevol altre operador que li llogui la línia). Després, les subcontractades paguen als tècnics entre quatre i nou euros per cada avaria que reparen. Tot es valora en base a un sistema de punts que té en compte la dificultat de cada reparació. No totes les empreses paguen igual, n’hi ha que sí que ofereixen un sou fix als seus treballadors, però la majoria treballen amb autònoms que cobren a preu fet.

Els treballadors que avui han sortit al carrer són, doncs, un col·lectiu molt heterogeni tant en ingressos com en formació i competències. Els representants sindicals subratllen la dificultat d’organitzar-los dins d’aquest complex entramat d’empreses que dóna servei a Telefónica. Però tots coincideixen a denunciar que, si bé aquesta manera de treballar els va permetre anys enrere guanyar molts diners treballant moltes hores al dia, actualment els seus ingressos han minvat una mitjana del 30%.