Per correu electrònic, SMS o trucades telefòniques. Aquests últims dies els bancs intensifiquen les advertències per fer saber als seus clients que han de digitalitzar el DNI per poder seguir operant. TÒFOL BORRÀS, cap d'operativa i suport centralitzat de la Caixa d'Enginyers "Encara ens queden dos dies, en aquests dos dies esprem recuperar part del que ens falta i el que quedi pendent potser és gent que no li ha arribat el missatge, gent que no té temps per passar..." En aquest banc calculen que un 5% dels seus clients o no s'han assabentat o no faran cas de les advertències del banc. Si no fan cap operació bancària, els seus comptes quedaran bloquejats sense que ni tan sols se n'hagin adonat. Altres entitats han optat per aplicar restriccions a l'operativa dels comptes no identificats per ''forçar'' que el client vagi a l'oficina. Molts d'ells s'afanyen aquestes últimes hores per portar el DNI a l'entitat però no s'han format cues perquè molts han fet el tràmit a través d'Internet. JUAN ANTONIO FERNÁNDEZ "Em van enviar una carta i avui era l'últim dia en què podia venir aquí i per això estic aquí." ROSA SERRA "He anat al banc a fer una gestió i m'han dit que tenia el DNI caducat i no me n'havia adonat. Llavors m'han dit que si demà no el porto renovat em clausuraran o em quedaré sense compte corrent." Alguns bancs, però, a més del DNI també han demanat als seus clients una altra informació personal, com, per exemple, la nòmina. SEBASTIÀ RODÉS, advocat d'Ausbanc "La llei parla d'identificació. Alguns bancs van més enllà però la llei no obliga de cap manera." La digitalització del DNI és una obligació imposada per la Llei de prevenció del blanqueig de capital i del finançament del terrorisme, que el Govern espanyol va aprovar el 2010 i que té com a objectiu lluitar contra el frau fiscal i el finançament il·legal.

Ni la patronal dels bancs (AEB) ni la de les antigues caixes (CECA) no tenen dades sobre el nombre de clients que encara no han passat a lliurar el DNI per digitalitzar-lo, tot i que la xifra no sembla que sigui rellevant, segons fonts bancàries. Una bona part dels bancs s’afanyen aquests dies per fer passar per les oficines bancàries els clients amb comptes corrents o llibretes de dipòsit que encara no tenen digitalitzat el DNI.

La Llei de prevenció del blanqueig de capital i del finançament del terrorisme, aprovada l’any 2010, ara fa cinc anys, obligava que els bancs espanyols tinguessin identificats tots els clients i amb el DNI digitalitzat en els seus arxius. La llei va marcar com a termini per complir amb aquest imperatiu legal el 30 d’abril de 2015, termini que venç aquest dijous.

El 24 de març l’AEB i la CECA van emetre un comunicat conjunt en què demanaven la col·laboració dels clients de les entitats financeres per anar a lliurar a les oficines el DNI per poder digitalitzar-lo. Aquest comunicat de les patronals del sector financer es va publicar un mes després que el sector financer fixés en un 20% el nombre de clients bancaris que encara quedaven per identificar en la xarxa de les oficines bancàries. Fa una setmana, la xifra d’incompliments era del 15%.

Tot i que la llei obliga a bloquejar els comptes a partir de l’11 de maig en els casos de titulars no identificats adequadament, un portaveu de la CECA assegura que durant un temps ”raonable” la majoria d’entitats financeres no prendran aquesta mesura tan ”dràstica” de bloquejar definitivament el compte i es limitaran a prendre mesures temporals com ”restriccions d’algunes operatives” dels comptes corrents amb l’objectiu de forçar el client afectat a anar a l’oficina. Entitats financeres com CaixaBank, Banc Sabadell, Catalunya Banc i la Caixa d’Enginyers ja fa mesos que treballen per tancar la identificació dels seus clients i en aquests moments es considera que la feina està pràcticament enllestida.