El transport terrestre, ferroviari i marítim se suma i es combina al Port de Barcelona per importar i exportar infinitat de productes de tot tipus. Destaquem tres xifres que il·lustren la importància comercial del Port. El 70% del comerç exterior català surt a través del port. Aquí hi treballen de manera directa i indirecta 35.000 treballadors i l'any passat hi van fer parada 2 milions de contenidors. ROSA PUIG, directora comercial del Port de Barcelona "El principal comerç, el tenim amb la Xina, tant pel que fa a l'exportació com a la importació. D'exportació és un 18% i d'importació és un 31%, per tant, de cada quatre contenidors que arriben al Port de Barcelona un prové de la Xina." I és que l'Àsia mou el 70% dels contenidors del món i la Xina n'és la principal responsable. El Port de Xangai multiplica per 15 el tràfic del de Barcelona. Dins de l'àmbit europeu, el port més important és el de Rotterdam, que ocupa la desena posició mundial. El port de València lidera la representació espanyola i duplica el flux de mercaderies del port de la ciutat, que ocupa la posició número 63 en el rànquing mundial. XAVIER GARCÍA, operador de tràfic portuari "Tots els vaixells que entren i surten del Port de Barcelona s'han de posar en contacte amb nosaltres ja que gestionem i ordenem el tràfic. Els vaixells entren deixant la boia a l'esquerra, per babord, i els de sortida van per aquest canal i els d'entrada per aquí." Un vaixell anuncia que se'n va i es posa en marxa l'operatiu. "A ver, Cemesa, amarradores, listo para salida el MSC La Spezia de Prínicipe." Es disposa a abadonar el Port, mig buit, el vaixell amb més capacitat per transportar mercaderies que fa parada a Barcelona. Té una capacitat de càrrega de 14.000 contenidors. XAVIER GARCÍA, operador de tràfic portuari "Si els posessim en fila, per fer-nos una idea, seria Barcelona-Tarragona o Barcelona-Girona o una mica més." La torre de control de pràctics gestiona diàriament una cinquantena de moviments de vaixells i amb el futur corredor del Mediterrani s'espera augmentar aquesta xifra. JOSÉ RUEDA, director d'Operacions de TCB "Històricament per abastir els mercats del nord d'Europa s'han utilitzat ports, no el de Barcelona, i aquesta connexió ferroviària farà que un importador alemany pugui decidir per motius de qualitat del servei o econòmics si li interessa més importar les mercaderies a través d'un port francés, italià o bé espanyol i en concret Barcelona." Amb les obres d'ampliació que s'hi estan fent, el Port de Barcelona aspira a duplicar la seva capacitat d'aquí a tres anys i moure uns 5 milions de contenidors a l'any.

El pPrt de Barcelona ha registrat entre gener i setembre un tràfic total de contenidors de 1.585.252 TEU (un TEU equival a un contenidor de 20 peus), una xifra que suposa un increment de l’11% respecte al mateix període de 2010. La bona evolució del tràfic de contenidors es deu en bona part al dinamisme de les exportacions, que mantenen un ritme de creixement molt destacat (+19%). El volum de contenidors d’importació també ha avançat respecte a l’any passat, encara que de manera més moderada (+4%).

Els mercats geogràfics que han propiciat l’impuls del comerç internacional al Port són l’Àfrica del nord (+12%), el Mediterrani oriental i Pròxim Orient (+11%); el golf Pèrsic i el mar Aràbic (+64%); Centreamèrica i el Carib (+64%), i el sud-est asiàtic (+27%). Per la seva banda, la Xina es manté com el mercat de referència per al Port de Barcelona, ja que és l’origen o destinació del 23% dels contenidors que es manipulen al recinte portuari.

Durant els nou primers mesos de l’any, el Port de Barcelona ha registrat un tràfic total de 34,1 milions de tones, 5 punts per sobre del mateix període de 2010. D’aquest volum, 8,2 milions de tones corresponen als granels líquids (principalment hidrocarburs), que s’han mantingut estables respecte a l’any passat. Els granels sòlids, dels quals s’han manipulat 2,6 milions de tones, han experimentat un avanç del 2%, encara que determinats productes han evolucionat de manera molt significativa, com ara les potasses (+69%) o els cereals i les farines (+15%).