"Si no me gusta el regalo me lo quedaría, lo guardaría en un armario y lo dejaria allí antes que venderlo porque me parece un poco feo, por mucho que no te guste." "No m'ho he plantejat i de fet em sabria greu, però no em sembla malament que la gent ho faci si cal." "Per Nadal et fan un regal que dius: 'I ara que faig jo amb això? Ni m'agrada, ni l'utilitzaré...' Jo a vegades el torno a regalar si penso que això li agradarà a aquesta persona, no li dic a qui m'ho ha regalat i ja està. Però has de fer alguna cosa amb aquell objecte material." És una pràctica cada cop més habitual i que ja no es limita a objectes que ja no fem servir. Cada vegada són més els qui es venen els regals de Nadal completament nous. FRANCISCO GALÁN, cap d'àrea Cash Converters a Catalunya "Venimos viendo en los últimos cuatro o cinco años que los clientes a partir del 7 de enero nos traen producto para comprar de regalos de Papá Noel o los Reyes Magos, que no siempre aciertan." Els productes de tecnologia, les consoles i videojocs, i enguany, també, les joies estan entre els articles que més hi arriben. L'estrella, però, és la telefonia. Al gener, en aquesta cadena de segona mà hi arriben 20.000 mòbils. Internet ha estat decisiva en aquesta moda de la revenda. En un dels portals amb més trajectòria com Vibbo, abans Segundamano, la venda d'objectes nous i de segona mà creix aquests dies, concretament en un 15 %. Un percentatge que en el cas de Wallapop encara és superior. Després de Reis s'anuncien 250 mil nous productes diariament. AGUSTÍN GÓMEZ, director general de Wallapop "Hay un patrón muy claro. Después de Navidades hay un incremento de casi el 20% de la actividad muy relacionado con la cuesta de enero, porque la gente está buscando dinero para afrontarla. También hay una gran avalancha de nuevos productos que son regalos que no han tenido un buen encaje: una corbata qwue no te gusta, el ipad que ya lo tenias y lo pones a la venta para sacarte un dinerillo, etc" El creixement d'aquesta empresa barcelonina també ha estat exponencial i ja té presència a Espanya, França, el Regne Unit i està iniciant l'expansió als Estats Units. Del projecte inicial de quatre emprenedors el 2012 han passat a més d'un centenar de treballadors actualment. De fet aquest espai se'ls ha quedat petit, i es mudaran a una seu més gran en un parell de mesos.

Quatre de cada deu persones reben durant les festes nadalenques un regal no desitjat. Les errades del Pare Noel i els Reis d’Orient es tradueixen en un augment de les operacions en les botigues de segona mà o en els portals d’Internet. Aquest és el cas de Wallapop, que registra aquests dies un repunt de moviments en un 20 %.

Segons Agustín Gómez, director general d’aquesta empresa barcelonina amb dos anys i mig de trajectòria, el patró es repeteix cada any després de Nadal. “Registrem un increment del 20 %, que està molt relacionat amb la pujada de gener, però també hi ha una allau de productes nous que són regals que no han agradat”.

En aquest portal, els dies posteriors al 6 de gener, s’anuncien fins a 250.000 productes diàriament. Els articles estrella són els del sector de l’electrònica, els videojocs i l’esport.

El mateix fenomen es nota a les botigues especialitzades en productes de segona mà. La cadena Cash Converters registra també un augment del 20 % de les operacions aquests dies. Segons el cap d’àrea a Catalunya, Francisco Galán, no és una moda nova perquè fa quatre o cinc anys que es repeteix, però va en augment. “A partir del 7 de enero nos llueven los clientes que traen producto de regalos de Papá Noel o los Reyes Magos, que no siempre aciertan.”

Segons dades de la plataforma de compravenda Vibbo, abans Segundamano, el 44% dels espanyols ha venut per internet un regal que no volia quedar-se. Segons aquest portal els articles amb què més s’equivoquen els Reis i el Pare Noel són la roba i els complements. La llista continua amb els complements de moda, els objectes de decoració, els perfums i el material esportiu.