JOSEP TEJEDO, director de Mercabarna "Amb les infraestructures acabades, amb l'ampliació del port de Hutchinson, i amb una estructura de les empreses de Mercabarna preparada per a noves importacions i exportacions segurament d'aquí a cinc anys parlarem d'alguna cosa que té alguna cosa a veure amb això. És un projecte tan important que no s'acaba construint una nau... serà quan veurem que realment les tones que estan entrant i sortint de Barcelona són capdavanteres en el mercat alimentari d'Europa."

Mercabarna vol convertir-se en el hub alimentari del Mediterrani. És a dir, en una plataforma alimentària de distribució internacional. Però per aconseguir ser la porta principal d’entrada d’aliments frescos de la Península, de l’Europa del Mediterrani i d’Àsia, i redistribuir-los a la resta d’Europa calen infraestructures punteres. Tant marítimes,  com aèries, per carretera o ferroviàries.

El clúster Mercabarna Export ja fa un any i mig que pressiona perquè s’accelerin aquestes infraestructures. Aquest lobby està constituït per una vintena d’empreses que volen incrementar les exportacions des del mercat de Barcelona. Veuen oportunitats per promoure la internacionalització entre les empreses i impulsar el sector agroalimentari. Per exemple, amb la venda de fruites a Polònia o  de carn al nord d’Àfrica. Però per a això calen noves rutes des del port i l’aeroport de Barcelona.

Ara per ara ja està en marxa la segona fase d’ampliació de la terminal de contenidors BEST, que permetrà consolidar Barcelona com la principal porta de mercaderies del sud d’Europa, ja que ampliarà la superfície fins a les 100 hectàrees. Gestionada pel grup xinès Hutchison, va començar a funcionar el setembre de 2012. Un cop finalitzi aquesta fase, BEST disposarà de 1.500 metres de moll on podran operar amb fins a cinc vaixells portacontenidors simultàniament. No serà, però, fins als primers mesos de 2015.