El paper de les dones al metro de Barcelona ha canviat, i molt, des que es va iniciar el servei l’any 1924. Aleshores només podien fer-hi les funcions de taquillera, revisora o inspectora. Actualment, cent anys després, i segons dades de TMB, les dones ocupen un 57 % dels llocs de treball del col·lectiu d’agents d’Atenció al Client, que és el que porta els trens. La proporció, però, no és la mateixa en tots els perfils professionals de la plantilla, i en el conjunt del personal del metro de Barcelona les dones només ocupen un 36 % dels llocs de treball, 1.421 de 3.984 persones. D’aquestes, 199 ocupen llocs laborals en àmbits operacionals, tècnics, de comandament i direcció.
Les dades s’han conegut coincidint amb la setmana del 8-M, Dia Internacional de les Dones, en la qual Transports Metropolitans de Barcelona ha presentat el llibre La dona treballadora al Metro de Barcelona (1924-2024), que repassa la història d’aquest mitjà de transport des d’una perspectiva de gènere. És el segon llibre dels tres que TMB editarà per commemorar els 100 anys de la posada en funcionament del metro a Barcelona.
Per la presidenta de TMB, Laia Bonet, que més de la meitat de persones que condueixen el metro siguin dones “és un bon exemple del paper clau que tenen les dones en la mobilitat i del compromís de TMB i de Barcelona amb la igualtat d’oportunitats i la no discriminació en l’entorn laboral.”
Un 61 % de dones usuàries del metro
Entre les dades del llibre, crida l’atenció la que es fixa en el tipus d’usuaris que utilitzen el metro, en funció del gènere. Segons dades de l’Estudi de Percepció del Client (EPC) de l’any 2024, el 61 % de les persones usuàries del metro són dones, davant d’un 39 % d’homes. És a dir, que gairebé dues de cada tres persones que utilitzen el metro són dones.