Des de fa 10 anys els quioscos viuen una forta davallada de la venda de premsa i revistes. Lluny que el problema se solucioni, en els últims tres anys s’ha accentuat. L’Associació Professional de Venedors de Premsa calcula que abans de l’any 2000 a Barcelona ciutat hi havia 440 quioscos censats. En canvi, ara n’hi ha gairebé 100 menys, és a dir 338, i d’aquests, només 275 estan oberts.

Per què tanquen els quioscos?

Des del sector estimen que ja han tancat la meitat de quioscos a l’àrea metropolitana. La xifra no és tan alta a Barcelona perquè aquí els negocis tenen ingressos per publicitat, però tot i això el sector mostra preocupació. Un dels motius de la disminució de vendes és la crisi econòmica, tot i que des del gremi posen en relleu que el creixement del diaris digitals els fa competència.

Des del gremi de venedors de premsa apunten cap a un altre problema que també amenaça aquests negocis: la manca de relleu. Segons denuncia el representant de l’Associació Professional de Venedors de Premsa, Máximo Frutos, les condicions econòmiques dels nous contractes són més dures: “Aquest ja és un negoci poc agraït d’agafar en aquests moments, si a sobre l’agreugem forçant les condicions, el quiosc, encara que estigui en un bon lloc, no es traspassarà”.

Expliquen que el marge de benefici que les distribuïdores i editorials concedeixen als venedors és del 25 % en el cas de les revistes i del 20 % en premsa, però baixa fins a un 20 % i un 20 % (més despeses de transport) per a aquells que tenen contracte nou.

Els quioscos intenten sobreviure

Els quiosquers s’han vist obligats a buscar maneres de sobreviure. La majoria han diversificat els productes que ofereixen als clients. Ara també venen tabac, refrescos, dolços i productes per a nens, un dels mercats que té més èxit. També venen records turístics, sobretot els que estan situats a les zones més cèntriques.

Tot i això, els comerciants denuncien que han de sotmetre’s a normatives molt estrictes i que estan obligats, per exemple, a oferir un 60 % de producte editorial i només un 40 % a d’altres productes.