Una flor no fa estiu, però les dades donen peu a un cert optimisme. En l'últim any, les vendes del petit comerç, fins ara el més castigat per la crisi, han augmentat un 0,6%, una dada que contrasta, i força, amb les de les grans superfícies, que des de 2012 han caigut un 10%. Segons els experts, som al davant d'un canvi de paradigma en el consum. MARIA LLUÏSA SOLÉ, professora titular de Marquèting de la UB "Feien compres més aviat gairebé per impuls i en canvi ara cada vegada que es desplacen fan una compra més reflexiva. Per tant, el comerç minorista que té potser l'agilitat i la rapidesa d'adaptar-se més a les noves circumstàncies tenen aquest coneixement del consumidor i s'apropen més a les seves necessitats". La marca blanca dels supermercats és un indicatiu per entendre les dades, però sobretot l'augment del turisme i la capacitat de les empreses d'adaptar-se i innovar. És el cas de cadenes comercials, com aquestes que formen part de l'agrupació Comertia, que acumula tres mesos seguits venent més que fa un any. Fins i tot, aquest mes d'agost han venut gairebé un 4% més que fa 12 mesos". ELISABET VILALTA, directora Comertia "Això no vol dir que baixin completament el preu dels seus productes, no, sinó que realineament de tant en tant, van oferint descomptes, van oferint promocions i això també atrau al client". Les grans superfícies són les que surten més perjudicades d'aquest canvi d'hàbits. Per això, també es produeix un canvi de papers i ara són els hipermercats i els grans magatzems el que han de fer mans i mànigues per vendre més. Un exemple n'és El Corte Inglés, que ha revisat els preus".

En l’últim any, a Catalunya les vendes del petit comerç, fins ara el més castigat per la crisi, han augmentat un 0,6%. Per contra, les grans àrees comercials han vist com la venda de productes no alimentaris registra el descens més pronunciat, d’un 13,7%, i que les vendes en alimentació es redueixen un 4,6%.

Els experts asseguren que els hàbits de consum dels compradors comencen a canviar cap a un comerç pròxim i al detall. Les petites empreses han sabut adaptar-se als nous temps i a la crisi, i ara és el torn de les grans superfícies, que han de modificar les estratègies comercials per captar clients.