El Nadal és una de les èpoques de l’any en què augmenta el consum, impulsat per ofertes i promocions. És també l’època en què, sovint, es compra en excés quan la impulsivitat és el factor determinant. Els experts assenyalen que l’agressivitat de les campanyes comercials a internet són un risc i aconsellen que, tant en botiga física com en una de virtual, pensem amb serenor si allò que volem comprar és necessari.

L’avinguda del Portal de l’Àngel, el carrer de Sants o qualsevol centre comercial. Són tres indrets que il·lustren, i més durant el Nadal, què és allò d’anar de botigues. Aquesta és l’època de l’any en què el consum augmenta, sovint, impulsat també per les ofertes i les promocions tant al comerç tradicional i com al virtual. I en això internet és el paradís, però segons com es miri, pot ser també l’infern. Les dades corroboren que aquest 2017 el consum en línia no ha parat de créixer, i dibuixa que una quarta part dels espanyols ha comprat, almenys un cop per setmana, en una botiga en línia. I ho ha fet a un ritme de creixement que ja és del 42 % respecte de l’any passat.

Els experts asseguren que les noves tendències en el consum, ràpid i fàcil, pot arrosegar a l’anomenada compra compulsiva. Ho explica el professor de psicologia del consum de la UB, Antonio del Cerro, que reconeix que l’estratègia comercial es basa en “els descomptes que et fan si compres impulsivament en una hora i 45 segons, que és quan s’acaba l’oferta”, i apunta a la facilitat de “comprar tot fent un clic“. La publicitat hi té molt a veure, ja que segons del Cerro, les estratègies de venda han canviat “i més a internet”, ja que apel·len als sentiments. Ara, explica, “la publicitat ja no parla de les característiques d’un producte, sinó de les carències que té la persona que no té aquell producte”. I remata: “Et diuen que si tu no ho tens, no pots entrar dins d’aquest grup”.

Deixar-se aconsellar

En els últims anys hi ha un altre sector que ha emergit, gairebé de bracet amb el consum en línia. És el de l’assessoria personal per fer compres, i contràriament al que pugui semblar, viu d’aconsellar. La Rosa Ávalo fa deu anys que s’hi dedica, i explica que una de les claus per fer una bona compra “és no comprar perquè sigui barat —o perquè hi hagi alguna promoció—, i evitar comprar per comprar”. I recalca: “Comprar perquè et faci falta”.

Si la reflexió abans de la compra no és suficient prevenció abans de fer una compra que pugui resultar perjudicial, tant els experts consultats com el sentit comú aconsellen pensar en la butxaca: “Fer balanç econòmic i saber de què disposo per passar la resta del mes”, apunta Antonio del Cerro.