L’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat recupera, a poc a poc, l’activitat perduda arran de la crisi pel coronavirus. Aquest cap de setmana s’ha reobert l’espai aeri amb 12 països no europeus. Les companyies continuen fent canvis i anul·lacions i, durant l’estat d’alarma, les cancel·lacions van ser massives. I tot i que les aerolínies estan obligades a fer-ho, molts clients no han rebut els diners.

L’Eva tenia un vol d’anada i tornada amb Vueling per a l’1 i 4 de maig per assistir a una boda a Madrid. En ple estat d’alarma, la cerimònia no es va arribar a celebrar i el vol, evidentment, va ser cancel·lat. A partir d’aquí va començar una llarga odissea que comparteix amb milers de clients. “He parlat amb ells per correu i xarxes socials, em diuen que estan estudiant el meu cas però res, la cosa no avança”, explica. Un cas semblant és el del periodista Carlos Márquez. Ell però, a més, va pagar un sobrecost de 26 euros per, en cas de cancel·lació, no perdre els diners. “I ni així ho vam aconseguir. Vam trucar a Vueling, enviar correus… i totes les vies de comunicació et deriven a la pàgina web”, comenta.

Tècnica de la “dissuasió”

“Crec que volen que em cansi i ho deixi estar”, afegeix l’Eva. El Carlos coincideix: “Juguen amb l’esgotament”. De fet, això és el que afirma l’advocat expert en aeronàutica i drets dels passatgers Dan Miró. “Se’n diu tècnica de la dissuasió” perquè “saben que estan incomplint la llei“.

El retorn dels diners, obligatori

En el cas de les cancel·lacions que s’han fet durant l’estat d’alarma, Miró insisteix que “en set dies estan obligats a reemborsar els diners” i, en cas contrari, “hem de presentar una demanda al jutjat mercantil. A més, afirma que l’Estat és “còmplice” de la mala praxi de les companyies aèries perquè “volen evitar pagar un rescat perquè els clients recuperin els diners”.