Quan algú que no és client de La Caixa vol treure diners d'un caixer d'aquesta entitat... es troba amb això: un missatge que alerta que el servei val dos euros. Apareix des de finals de març i no té res a veure amb la comissió que tradicionalment cobren els bancs per retirar efectiu del caixer d'una altra entitat. Tant és així, que en molts casos s'arriben a cobrar dues comissions... una, la de La Caixa per utilitzar el terminal... i l'altra, la de l'entitat de la qual s'és client, que serveix per compensar el preu que paga perquè els seus usuaris puguin fer servir altres caixers que no són seus. Segons el Banc d'Espanya no es poden cobrar dues comissions per un mateix servei. És il·legal, de manera que una de les dues entitats ha de renunciar a cobrar la seva comissió. Qui ho ha de fer? Això és el que valoraran en el moment que comencin a rebre reclamacions. Aleshores el Banc d'Espanya podria emetre un dictamen que, en tot cas, no seria vinculant. També es pot anar, però, per la via legal. Malgrat que... FRANCESC TUSQUETS, advocat i professor de Dret mercantil de la UB "Posar en marxa el mecanisme judicial per imports molt petits no és aconsellable. Com a associació sí, per aqiò està previst que les associacions puguin defensar interessos col·lectius." Preguntats per qui hauria de retirar la comissió, els experts apunten... FRANCESC TUSQUETS, advocat i professor de Dret mercantil de la UB "El client té la relació amb una entitat i per tant és amb aquesta entitat amb qui ha de pactar les condicions de la prestació dels serveis." De fet, La Caixa assegura que, des que cobra aquesta comissió, ha renunciat a cobrar les taxes de la resta d'entitats. I per això defensa que són els altres els que han de retirar la comissió perquè diu que aquest gest ja no els suposa cap cost. Tot plegat, obre la porta a avaluar si la comissió de dos euros vulnera la normativa de defensa de la competència, ja que segons experts La Caixa podria estar abusant d'una posició de domini en detriment del lliure mercat i la competència. ÀLEX DAUDÉN, coordinador general d'AICEC-ADICAE "Perquè CaixaBank exerceix una posició preponderant al mercat. Té una xarxa de 10.000 arreu de l'estat és l'entiat financera que més caixers té a l'estat, la tercera a Europa. I això el que fa és generar una pràctica deslleial a través de l'aplicació d'aquestes comissions." Aquest ha estat un dels arguments que l'associació d'usuaris ha fet servir per reclamar a les instàncies espanyoles i europees.

La mesura la va començar a aplicar CaixaBank el 23 de març. Es tracta de cobrar dos euros pel servei de retirada d’efectiu que ofereix el caixer, independentment de la quantitat que se’n tregui. Aquesta comissió no té res a veure amb la que tradicionalment han aplicat les entitats als seus clients quan treuen diners d’un terminal que no és el seu, i que serveix per compensar la taxa que paguen ells perquè els puguin fer servir.

Segons el Banc d’Espanya, ambdues comissions són legals sempre i quan el consumidor no les acabi pagant totes dues. Però, gairebé tres mesos després d’implantar-se la mesura, es continuen produint casos de cobrament d’aquesta doble comissió.

El Banc d’Espanya, com a ens regulador, afirma que intervindrà en cas de començar a rebre reclamacions per aquest fet. I afegeix que aleshores podria emetre un dictamen que, malgrat que no seria vinculant, sempre s’acostuma a obeir. La via legal també està oberta, tot i que els experts consideren que encetar un procés judicial per dos euros no val la pena i aconsellen fer-ho, en tot cas, a través d’organitzacions de defensa dels consumidors.

Pel que fa a qui ha de retirar la comissió, La Caixa defensa el seu dret a exigir-la als no clients que vulguin beneficiar-se de la seva xarxa de caixers (la més àmplia i moderna, diuen, d’Espanya). També asseguren que, des que la van començar a aplicar, han renunciat a cobrar la taxa d’intercanvi amb les entitats emissores de les targetes.

D’altra banda, associacions com AICEC-ADICAE creuen que CaixaBank podria estar vulnerant la llei de competència. El seu coordinador general, Àlex Daudén, creu que “CaixaBank exerceix una posició preponderant al mercat. És l’entitat financera que més caixers té a l’estat, 10.000, i la tercera a Europa. Això genera una pràctica deslleial a través de l’aplicació d’aquestes comissions”. Per aquest motiu, i perquè consideren que és una taxa desproporcionada,  l’associació ha denunciat aquesta comissió de dos euros per via administrativa tant a instàncies espanyoles com europees. Encara no han rebut resposta.