comissió bilateral estat generalitat
Imatge de l'autor/a
Escolta aquesta notícia

(ACN) La comissió bilateral Estat-Generalitat, reunida aquest dilluns al Palau, ha pactat que l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) pugui recaptar l’IRPF i altres impostos i que a petició del govern català es respecti el principi d’ordinalitat. Es tracta d’alguns punts de l’acord per a la modificació del model de finançament per a Catalunya i que suposa “un canvi de paradigma”, ja que actualment està basat en la despesa i ara es proposa que sigui amb l’ingrés de les comunitats autònomes.

La proposta que han presentat els dos executius serà exportable a altres governs autonòmics de l’estat espanyol i elimina les bestretes.

Acord perquè l'Agència Tributària Catalana pugui recaptar l'IRPF sense concretar calendaris | Generalitat de Catalunya, Govern d'Espanya

Principis “bàsics” d’un canvi de model

En el preàmbul de l’acord, s’apunta que Catalunya “no pot oblidar” la necessitat de contribuir en la solidaritat amb la resta de comunitats autònomes. “Catalunya considera que aquesta aportació ha de ser calculada, de manera transparent, amb criteris objectius i és condició necessària que la seva aplicació no pot desvirtuar l’ordinalitat en el resultat final”.

Fonts del govern han explicat que s’han pactat “els principis bàsics” d’un canvi de model. Han concretat que la Generalitat concentrarà tots els impostos que reculli el que ha anomenat una “cistella de tributs”. D’aquí, sortirà el percentatge de pagament a l’Estat per les despeses que fa Catalunya, calculat a partir de criteris objectius. A banda, segons ha remarcat, es decidirà la quota de solidaritat que aporta la Generalitat. Per una altra part, Catalunya rebrà una altra quota del Govern espanyol per la seva singularitat, gràcies a gaudir de més autogovern.

Les mateixes fonts no han precisat percentatges ni calendari d’aquest canvi de model, perquè se “senten les bases” i, a la vegada, han reconegut que depèn de canvis legislatius com ara la modificació de la Llei orgànica de finançament de les comunitats autònomes (Lofca). Tot i això, han recordat que, d’acord amb el pacte d’investidura de Salvador Illa amb ERC, es va fixar que a finals d’enguany el Govern espanyol ha de fer una presentació del model que doni tots aquests detalls.  

Gestió IRPF

Les mateixes fonts han admès que mentre no arriben els canvis legislatius per començar la gestió de l’IRPF es va preparant l’administració catalana. En aquest sentit, han indicat el treball que està fent amb Indra i el pla director pel desplegament l’ATC abans dels 21 de juliol. A més, han mencionat, la convocatòria de noves places i incorporació de personal sobre la qual espera donar més detalls en els propers dies.

Han posat l’accent en què l’acord preveu que la hisenda catalana sigui “independent”, però amb  un treball “en xarxa”. Malgrat això, no han precisat si hi haurà treballadors de l’Agència Tributària (AEAT) que passin a l’ATC.