
L’Ajuntament de Barcelona ha prorrogat la mesura que permet obrir els festius als eixos comercials entre els mesos de maig i setembre, segons ha avançat El Periódico i ha confirmat betevé. El primer festiu amb persianes aixecades serà el diumenge 17 de maig. La mesura afecta els comerços de l’àrea formada per tot Ciutat Vella i l’Eixample i diversos barris de l’entorn, amb l’excepció de Sant Andreu i Nou Barris, que en queden al marge.
Mesura renovada de manera automàtica
Fonts de l’Ajuntament expliquen que la renovació de la mesura s’ha produït de manera automàtica amb el mateix plantejament que en anys anteriors. El pacte municipal subscrit el 2022 amb el sector del comerç durava quatre anys i va caducar el 2025. Però en no haver-se assolit cap altre acord nou el govern municipal ha decidit mantenir l’obertura de comerços durant l’estiu d’aquest 2026 en les mateixes condicions de l’acord prescrit.
Els eixos més comercials agrupats en l’associació Barcelona Oberta, volien ampliar la mesura fins als vuit mesos. Una proposta que no ha assolit el suport de tot el sector del comerç. Davant l’absència de consens per introduir canvis, l’obertura de botigues obertes es mantindrà com fins ara. El consistori insisteix que qualsevol modificació haurà d’esperar al mandat següent, el 2027, sempre que els actors implicats acostin posicions.
Barcelona Comerç considera que “ja estan a màxims”
De la seva banda, Barcelona Comerç recorda que aquesta pròrroga no afecta tots els comerços —beneficia especialment les grans superfícies i altres establiments de més de 300 m2— i que a la ciutat el 95 % dels comerços poden obrir 363 dies l’any.
Per això, segons Pròsper Puig, president de l’entitat, Barcelona ja té suficients dies festius i diumenges oberts. En aquest sentit, considera que “ja estan a màxims” i no es plantegen obrir més mesos l’any.
El 60 % dels botiguers, en contra
El govern municipal ha analitzat com ha funcionat la mesura. Segons les dades facilitades per l’Ajuntament, el 60 % dels comerciants està en contra de l’obertura en diumenges i festius. El 42,6 % dels establiment valora que els ingressos són similars als costos, per a un 32 % són superiors mentre que el 22 % considera que hi perd diners.
En termes de despesa i consum, els números mostren una recuperació intensa en els primers quatre anys (el període del 2022 al 2024), però que es va moderar el 2025. I, pel que fa a l’ocupació al comerç, es manté en un nivell similar a partir del 2023. En concret, les afiliacions a la Seguretat Social el 2025 van ser 85.846, i del maig a l’agost, es van signar 22.514 contractes.