Petits comerços, restaurants i perruqueries es preparen per tornar a l’activitat aquest dilluns, 4 de maig. Així està previst a la fase 0 del calendari de desescalada presentat arran de la crisi del coronavirus. Els sectors afectats miren d’adaptar-se a la nova situació, tot i que critiquen la manca d’informació per part del Govern espanyol i el poc marge d’acció que els ha donat per tal d’adaptar-s’hi.

Els perruquers, un dels sectors més preparats

Un dels sectors més preparats per poder atendre novament els clients presencialment és el de la perruqueria. El president del Gremi Provincial Artesà de Perruqueries, Gregori Dalmau, ha explicat a betevé que “les clientes no tindran cap risc pel fet de venir als nostres salons”. Asseguren que, des de fa setmanes, preparen el material necessari, tant per als treballadors com per als clients, per tal de poder mantenir les mesures de seguretat exigides. Tot i això, són conscients de les llargues llistes d’espera, i demanen paciència. Per tal d’evitar riscos, l’aforament dels establiments es reduirà pràcticament a la meitat.

Petits comerços, amb cita prèvia

Els locals comercials de menys de 400 m2 també poden obrir a partir de dilluns, tot i que amb certes restriccions. A banda de les mesures de seguretat bàsiques, hauran de fer servir un servei de cita prèvia i assegurar que disposen d’un treballador per a cada client. La Fundació Barcelona Comerç ha explicat a betevé que el comerç minoritari s’està adaptant per complir la norma: “Han posat mampares per poder-se distanciar si no tenen els dos metres d’allunyament social amb els seus clients, portaran guants d’un sol ús, gel”. Afegeixen, però, que el fet d’haver de tenir una hora concertada els genera incertesa.  “En un comerç com una perruqueria és fàcil d’entendre, però en d’altres comerços com per exemple en una ferreteria, la cita prèvia és un concepte que no és tan fàcil d’entendre per als clients”, ha explicat Pròsper Puig, vicepresident de la fundació.

Amb tot, expliquen com el fet de no poder disposar de les especificacions del BOE fins al dia abans de la reobertura els ha generat alguna confusió.

El menjar per emportar, una opció residual

Des del Gremi de Restauració critiquen la falta d’informació i d’ajuts cap al sector. Preveuen que l’augment de serveis que els atorgarà l’opció de menjar per emportar, permesa en la fase 0, no és rendible i, per tant, serà residual. Els restaurants, asseguren, no són un negoci dissenyat per aquest tipus de servei. “Nosaltres estem acostumats a fer menjar per emportar. Som del negoci d’atendre, de donar un servei, una experiència”, assegura Roger Pallarols, president del gremi. Consideren que aquesta proposta no suposarà un estímul suficient per engegar una activitat econòmica. I, per tant, no podran assumir la despesa extra que suposa posar en marxa un negoci de restauració.

D’altra banda fan una crítica a la manca d’informació amb relació a l’adaptació dels locals per fer-los espais segurs: “Ningú ens ha dit si hem de posar mampares o no, si hem de recuperar el ERTO sencer o no”, explica Sergi Amor, propietari i xef del restaurant LEKU. Ell obrirà el seu local i atendrà les comandes fetes prèviament per telèfon: “Quedarem en una hora de recollida i el client només ho haurà de passar a buscar”, ha explicat. Obrirà el seu local després de 52 dies. Sap que aquesta mesura és temporal i que, almenys, els servirà per poder pagar algunes factures.

Des del gremi es demanen mesures per impulsar novament el sector, entre les quals hi ha l’exempció de la taxa del 2020 i una política que permeti, diuen, treure els restaurants al carrer fins que es pugui activar l’activitat normal de bars i restaurants als seus interiors.