Només un de cada quatre comerços que podien obrir els diumenges d'estiu va apujar la persiana. I d'aquests, només un 30% va acabar fent més caixa. Unes xifres que varien segons el districte, ja que mentre que a Ciutat Vella van obrir bona part de les botigues, a Gràcia i al Camp de l'Arpa, la majoria va deixar la persiana abaixada. L'ampliació d'horaris comercials durant l'estiu era una mesura adreçada principalment als turistes i en aquest sentit la normativa ha tingut més èxit. Tot i que aquest col·lectiu era el que menys coneixia la mesura, més de la meitat dels compradors de diumenge eren estrangers. El govern municipal considera que ha estat una bona prova pilot i es planteja tornar-lo a implementar amb les mateixes condicions l'estiu de 2015 per consolidar-la. De moment, no preveu ajustos. SÒNIA RECASENS, tinenta d'alcalde d'Economia "És un bon model i ha tingut el seu consens. Però ara per ara caldria el consens del sector i el suport d'un grup municipal per fer un ajust." Aquest matí el govern municipal s'ha reunit amb els representants dels comerciants per valorar l'experiència. Tot i que hi ha acord per tornar a aplicar la mesura l'any que ve, des del sector en critiquen alguns aspectes. MIQUEL ÀNGEL FRAILE, president de la Confederació de Comerç de Catalunya "Aquest any ha estat una prova relativament fallida perquè es va donar a conèixer just a l'inici de la campanya d'estiu." VICENÇ GASCA, president de la Fundació Barcelona Comerç "El retoc que faríem de cara a l'any que ve és més informació. El turista ha de saber les hores que s'obren i les zones que obren." Un dels canvis que apunta l'estudi és modificar els horaris, ja que s'ha detectat un augment del consum a les hores centrals de la tarda. L'informe proposa tancar una hora més tard, i obrir des de les 11 i fins a les set.

El govern municipal ha presentat aquest dilluns el balanç de l’ampliació d’horaris comercials, unes mesura aplicada per primer cop aquest estiu a la ciutat. I ho ha fet a través d’un estudi elaborat pel Laboratori de Transferència en Economia Aplicada de la UB.

Segons el document, han obert només el 26% dels comerços que ho podien fer els 9 diumenges establerts de l’1 de juliol al 15 de setembre. La xifra puja fins al 30% si es compten els comerços que van obrir almenys algun d’aquests nou dies. Segons els comerciants, els principals motius de no obrir en diumenge han estat la poca rendibilitat d’obrir en festiu, el poc volum de compradors al barri i que el diumenge és el dia de descans.

De fet, el diumenge és el dia de la setmana que menys consum s’ha registrat durant l’estiu. Mentre que de dilluns a dissabte la despesa ha oscil·lat entre el 16% i el 18%, el diumenge el nivell de compres ha caigut fins al 6% entre els turistes estrangers i fins al 2% entre clients nacionals.

Pel que fa al perfil del comprador, el client dels diumenges d’estiu va ser majoritàriament turista (55%). De fet, va ser l’únic dia de la setmana en què la tendència es va invertir, ja que de dilluns a dissabte els compradors majoritaris eren els clients nacionals.

L’aplicació de la mesura entre la gran majoria dels comerços no ha aportat contractació de personal extra. Només han ampliat la plantilla el 6% dels comerços, mentre que el 74% que han apujat la persiana no han contractat ningú més.

És rendible obrir en diumenge?

Només un 32,4% dels comerciants que han obert aquest estiu han fet més caixa, majoritàriament a Sants-Montjuïc i a Sant Martí. Un 43,1% considera que ha guanyat més o menys el mateix, sobretot a Ciutat Vella, l’Eixample i Gràcia, i un 24,5% hi ha perdut diners.

Obertura en diumenge per barris

Els comerços que més van obrir van ser els d’alimentació, roba i calçat, oci i cultura i souvenirs. I pel que fa als barris, els que van obrir més van ser el Gòtic, el Raval, la Barceloneta, el Poble-sec/Parc de Montjuïc, la Sagrada Família, Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, Sants, la Nova Esquerra de l’Eixample. En canvi els barris que van obrir menys van ser el Camp de l’Arpa del Clot, el Camp d’en Grassot i Gràcia Nova i la Salut.

El passeig de Gràcia amb un 59% de botigues obertes és l’eix comercial que més ha seguit la mesura, i al darrere hi ha Barnacentre, amb un 57%.

Lleuger canvi d’hàbits entre els barcelonins

L’estudi observa certs canvis d’hàbits de consum per part dels barcelonins. Un 23,7 % dels residents va acabar comprant algun diumenge d’estiu, i d’aquests, pocs més de la meitat van comprar a un altre establiment diferent del que compren habitualment. El que més han comprat els de casa són productes d’alimentació.

Possibles modificacions

Tot i que entre els comerciants i entre els clients no hi ha una posició clara sobre si cal obrir els diumenges d’estiu o no, des de Barcelona Comerç i des de la Confederació de Comerç de Catalunya creuen que el millor és “repetir la mesura l’any que ve i un cop consolidada, comprovar quins canvis cal fer.”

L’estudi apunta que el gruix de les vendes es van concentrar sobretot entre les 17 i les 18 h. És per això que proposa endarrerir l’obertura una hora (11 a 19 h), una possibilitat que, de moment, des del govern municipal s’ha descartat. El que sí que caldrà fer de cara a 2015 és informar més i millor als turistes, ja que tot i ser el col·lectiu que ha comprat més, és el que menys coneixia la mesura.