Són dies clau per a la planta de Nissan de la Zona Franca. Aquest dijous, l’automobilística nipona farà públics els seus plans de futur i l’ombra de tancament de la factoria barcelonina està molt present des que ho va filtrar el diari japonès ‘Nikkei’. Si la informació publicada és certa o no se sabrà en les properes hores, però d’entrada la simple idea del tancament ja fa dies que va fer sonar les alarmes de totes les administracions.

Aquest dimarts, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, s’ha desplaçat a Montcada i Reixac per donar suport als treballadors i les treballadores en vaga. Colau ha estat molt clara: “Nissan ha d’entendre que té una responsabilitat. Hi ha més de 3.000 famílies que depenen directament d’aquestes plantes que tenim a l’àrea metropolitana, i també milers de llocs de treball indirectament”. I hi ha afegit que la marca nipona “sap que ha rebut ajudes durant molts anys de les institucions de Catalunya i de l’estat”.

“Nissan s’ha de quedar”

Per l’alcaldessa de Barcelona, més enllà de la responsabilitat, “Nissan ha d’entendre que Barcelona aposta per ser una àrea metropolitana clau en la mobilitat del futur“. Recorda que Barcelona ha guanyat a escala europea la capitalitat de la mobilitat sostenible, que l’aposta pel vehicle elèctric és ferma i, assegura, que “tenim possibilitats de fer un pla de reconversió a l’àrea metropolitana col·laborant totes les administracions alineades amb la indústria local, en aquest cas amb Nissan”.

“En cap cas preveiem resignar-nos”

Colau ha admès que “estem molt pendents de què dirà Nissan aquest dijous”. Però més enllà del que digui, “si no mostra predisposició a continuar, nosaltres en cap cas preveiem resignar-nos“. I insisteix en una decisió estratègica per a la qual “hem de fer els màxims esforços totes les administracions, conjuntament amb els treballadors i la societat”.

El 20 de maig l’Ajuntament de Barcelona ja va instar Nissan en una declaració institucional a “mantenir el seu compromís corporatiu amb les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca”. I aquest mateix dimarts, el Govern espanyol també ha defensat el futur de les plantes catalanes.

Els treballadors confien en una reconversió al vehicle elèctric

També els treballadors insisteixen que, “digui el que digui l’empresa”, seguiran lluitant per mantenir els llocs de treball, “no només de Nissan sinó del teixit industrial que en depèn”. I la solució, per al secretari general de CCOO a l’empresa, Javier Adalid, també passa per reconvertir la producció incorporant-hi el vehicle elèctric. “Volem un pla industrial fort, no un pegat per un any”, ha sentenciat.