La crisi del coronavirus ha empès molts comerços a fer el pas cap a la venda en línia i, com a pas previ, a posar en marxa una pàgina web. Aquest és un procés que, sovint, genera molts dubtes i inquietuds entre els botiguers. Dubtes i incerteses que ha mirat de resoldre Inma Rodríguez, professora d’economia a la UOC, en una entrevista al programa ‘reset’, de betevé.

L’especialista en màrqueting digital, comerç electrònic i experiència del consumidor en línia ha donat algunes claus per a la digitalització del sector. Segons Rodríguez, “s’ha de canviar la mentalitat” perquè “cada vegada més persones compren només per internet“.

Clients potencials i anàlisi del mercat

En primer lloc, Rodríguez diu que cal pensar en la clientela potencial, estudiar el mercat i tenir clars els objectius de negoci, és a dir, “el principal valor que hi aportes” o “quins beneficis o problemes resols als teus consumidors“, Rodríguez també destaca que cal saber quins són els punts forts i els punts dèbils del negoci. Segons la professora d’economia de la UOC hi ha moltes estadístiques que es poden consultar per analitzar els clients potencials i fer un estudi de mercat: cal tenir en compte quin és el seu poder adquisitiu, quins són els seus hàbits de compra, quina és la competència i què ofereix als clients. Aquesta anàlisi “no té perquè costar molts diners”, segons Rodríguez”, el que requereix és temps, dedicació i estar mentalitzat de la seva necessitat.

Un bon web

Per la professora d’economia de la UOC, “un bon web és aquell que contribueix als teus objectius de negoci” i que “transmet aquests valors”. Ha d’estar “ben dissenyat” ja que és una targeta de presentació amb més serveis que un aparador i que ha de tenir una prestatgeria de preus i de forma recomanable, l’opció de compra. El manteniment és relativament fàcil amb les eines que hi actualment al mercat, segons Rodríguez.

Com posicionar-se?

En segon terme, l’experta en comerç electrònic subratlla la importància que el web estigui “molt ben dissenyat” perquè arribar-hi, a diferència d’un aparador físic, és sempre “un acte voluntari”. Per això, Rodríguez aconsella que la pàgina tingui els continguts adequats per al públic objectiu, ja que, si s’aconsegueix això, “es posicionarà en cercadors quan les persones busquin per aquelles paraules clau relacionades amb la teva oferta”.

Presència a xarxes

Finalment, Rodríguez també considera molt important el paper de les xarxes socials. Sobre quina és més convenient utilitzar, matisa que depèn del producte. Per exemple, recomana fer servir Instagram “si estàs venent productes de moda o el teu públic és molt jove o adolescent“. Però reconeix que “Facebook també pot ser recomanable en altres casos”. Twitter és un bon canal per utilitzar en cas d’atencio al client, afirma Inma Rodríguez. És important també fer-ne un bon manteniment, perquè si no s’actualitza denota “deixadesa”.

Cursos per al petit comerç

l’Ajuntament ha impulsat diferents iniciatives per fomentar la digitalització del petit comerç. Són 52 cursos de formació en línia a través de Barcelona Activa, estan pensats per a autònoms i empreses de Barcelona de fins a 10 treballadors. Durant la pandèmia, els mercats municipals han multiplicat per 20 les seves vendes gràcies a les aplicacions digitals.