(ACN / Redacció) Els sindicats CGT i CCOO demanen canvis d’organització i d’horaris per fer front a la calor extrema a la feina. Creuen que els protocols genèrics que tenen la major part de les empreses no ofereixen protecció suficient als treballadors. Per això reclamen incidir en tots els sectors amb risc i no només en el camp o la construcció i incloure criteris de temperatura, humitat i intensitat de la feina que determinin automàticament quan els empleats han d’aturar-se. La secretària de Salut Laboral de la CGT, Núria Losada, demana estendre a més sectors i empreses les polseres tèrmiques que avisen quan hi ha risc.
CCOO: “El perillós és l’acumulació de la calor en el cos”
La responsable de Salut Laboral de CCOO de Catalunya, Mònica Pérez, creu que cal més consciència de les empreses amb l’impacte de la calor a la feina. “El que és perillós de la calor és l’acumulació en el cos, no tant la temperatura externa”. Afegeix que l’avaluació d’aquest risc no s’ha de basar únicament en la temperatura ambiental, sinó que requereix considerar simultàniament les condicions ambientals, la intensitat física del treball, la roba utilitzada i les característiques dels treballadors.
Altres sectors que preocupen els sindicats, a banda de la construcció i l’agricultura, són les feines que es fan a l’aire lliure com els guies turístics o els cambrers, els casals d’estiu i monitors de lleure o el món de l’ensenyament. També amoïnen les activitats logístiques, de molls de càrrega, els serveis postals o l’atenció domiciliària i en general activitats amb alta càrrega física, amb espais tancats o semioberts amb càrregues tèrmiques elevades.
Protocols no vinculats a les alertes
Els sindicats denuncien que hi ha empreses sense protocols ni avaluacions prèvies de com afecta la calor en cada lloc de treball. Entre les companyies que sí que han fet aquesta feina creuen que els protocols per prevenir cops de calor i estrès tèrmic a la feina són massa genèrics i sovint vinculats a les alertes meteorològiques.

Creuen que encara que no hi hagi alertes un treballador amb roba, fent esforç físic i amb un tipus concret de maquinària pot patir una situació extrema. Per això, insisteixen en tenir en compte més factors com ara la radiació solar, la humitat, la càrrega física del treball, l’ús d’equips de protecció o les condicions organitzatives.
Augment dels accidents laborals per la calor
Segons l’Institut Nacional de Seguretat i Salut al Treball (INSST) els accidents laborals augmenten un 17,4 % en les onades de calor i no només els causen els cops de calor. Segons el mateix organisme, 1 de cada 4 treballadors a Espanya afirma haver estat exposat a calor extrema en el seu lloc de feina almenys la meitat del seu temps de treball.
Pérez detalla que no existeixen estadístiques oficials de sinistralitat causada per calor perquè sovint “és un potenciador de l’accident”, per exemple, en el cas d’un treballador de la construcció que es mareja i cau a gran alçada. Les organitzacions sindicals coincideixen en demanar més vigilància de les administracions públiques i de la Inspecció de Treball perquè es compleixin els protocols.