Cercle economia
Foto: Cercle d'Economia


(ACN) El Cercle d’Economia denuncia aquest dimecres que ni Catalunya ni Barcelona disposen d’un “model de prosperitat compartit”. En una nota d’opinió, el Cercle avisa que el país i la seva capital tenen el risc de “quedar atrapades en una espiral d’irrellevància econòmica, de lenta però inexorable decadència”. La institució expressa “decepció” amb l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat, i avisa que “l’apologia del decreixement és una irresponsabilitat”. Segons el Cercle, hi ha projectes que no arriben a bon port “per la por a assumir els riscos polítics de les polítiques necessàries”. Entre d’altres, el Cercle parla de la necessitat d’ampliar l’aeroport, de comptar amb el sector privat i del “deteriorament alarmant” de l’espai públic.

El Cercle critica la “inseguretat ciutadana creixent” a Barcelona i “els actes vandàlics recurrents”. Segons la nota d’opinió del Cercle, en el món competitiu actual “les societats despistades perden oportunitats”, i Catalunya ja n’ha perdut “moltes” en l’última dècada.

El Cercle diu que ni el consistori barceloní ni el Govern tenen definit “un model de prosperitat” i, en tot cas, impulsen mesures “fortament ideològiques, amb falta de pragmatisme”. També afirma que en alguns casos els plans de les administracions “generen confrontació” i es fan “sense comptar amb la iniciativa privada i l’empresa, o directament en contra seva”.

“Són models que no entenen que sense inversió privada és impossible transformar una realitat, i són ambiciosos en els drets, però mai no parlen d’obligacions. Molt sovint són tàctics, conjunturals, per obtenir un vot favorable a uns pressupostos o per diferenciar-se de l’adversari polític. Són models de curt recorregut, per acontentar els extrems”, resumeix el Cercle.

La institució carrega contra la idea del “decreixement”, que considera que “no és creïble ni tan sols en l’àmbit del canvi climàtic”. En aquest sentit, la nota d’opinió menciona els casos d’iniciatives empresarials o d’infraestructures com l’ampliació del port de Rotterdam o la implantació d’una fàbrica de Tesla a Alemanya com a models a seguir.