Els centres comercials reclamen poder obrir totes les botigues com pot fer el petit comerç amb control d’aforament. Des de fa tres setmanes, la majoria d’establiments tenen la persiana abaixada i el pla de desescalada de la Generalitat els mantindrà tancats, com a mínim, fins al 7 de desembre. Serà quan Catalunya entri en la segona fase, que permet obrir els centres comercials amb un 30 % d’aforament.

 

Els responsables denuncien que perdran les vendes del Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal, unes setmanes que representen un 30 % de la facturació de tot l’any. “És un cop molt fort”, apunta Víctor García, representant a Catalunya de l’Associació Espanyola de Centres i Parcs Comercials. Reclamen les mateixes condicions que té el petit comerç i no entenen per què pot obrir una botiga en un carrer i no una en un centre comercial a l’aire lliure com La Maquinista.

García apunta que els centres comercials han pres mesures de seguretat i control d’aforament: “No som un focus de contagi”. I recorda que hi segueixen oberts els establiments de primera necessitat, com ara alimentació, farmàcies, òptiques, botigues de telefonia i perruqueries. Els bars i restaurants han fet servei per emportar i els responsables dels centres comercials no tenen clar si dilluns, 23, podran obrir, així com els cinemes.

botigues tancades centre comercial Maquinista

“No som un fons d’inversió, som famílies”

Entre els perjudicats pel tancament dels centres comercials hi ha Benito García, propietari de botigues de roba i equipament esportiu. Denuncia que té establiments oberts en carrers comercials però que la botiga de La Maquinista l’ha de tenir tancada. “No som un fons d’inversió, som famílies que vivim d’això i darrere nostre hi ha molts treballadors”, afirma García, que afegeix que la situació és “insostenible”.

Algunes de les botigues d’aquest centre comercial, però, han optat per obrir i atendre només encàrrecs fets per telèfon o per internet. És el cas de la Joieria Fina García. El seu gerent, Francesc Casanovas, explica que ho han fet per necessitats dels clients, treure els treballadors de l’ERTO i “tornar a la normalitat”. “L’any que més ens calia el Black Friday l’hem perdut”, sentencia Casanovas. Els botiguers reclamen saber què més han de fer perquè els deixin obrir.