La vaga d’educació afecta altres àmbits més enllà de l’educatiu: les agències de viatges. Són les encarregades d’organitzar sortides escolars com colònies, viatges de fi de curs i estades lingüístiques a l’estranger. Aquest any, però, han vist com una part dels seus clients han congelat o cancel·lat les reserves arran de la vaga de docents.
És el cas de l’agència Viatges Cumlaude, que fa més de 30 anys que es dedica al negoci amb una cartera de 180 centres educatius. Aquest any, però, només tres els han confirmat que faran viatge de final de curs. Des de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe) alerten que les conseqüències econòmiques poden ser “gravíssimes” i afirmen que les agències no seran les úniques perjudicades.
Temporada de tardor “perduda”
“Tenim un 60 % menys de peticions que durant el mateix període de l’any passat”. És una sentència de Cristina Graus, mànager de Cumlaude, qui explica que més de 150 instituts públics de Catalunya ja els han comunicat que no faran viatge de final de curs aquest any. “Les contractacions de tardor estan perdudes. Amb les d’estiu encara hi ha més esperança”, afirma Mireia Vila, membre de la junta d’ACAVe.
A l’agència de viatges i escola d’idiomes Punt de Partida la situació els resulta familiar, tot i que en menor mesura. “La situació és incerta. Hem tingut un petit percentatge d’instituts que ens han dit que la situació està congelada”, explica Núria Espinosa, codirectora de l’empresa.
Conseqüències econòmiques “gravíssimes”
Les agències alerten que una dilatació en el temps d’aquesta situació comportarà conseqüències econòmiques molt greus, també per a tots els sectors que depenen d’aquestes sortides. “Representem una part de la cadena de valor: nosaltres també contactem amb transport, guies d’activitats, monitors… tot això està a la corda fluixa”, afirma Vila. I afegeix que si no hi ha contractacions, “hi haurà problemes molt seriosos“.
Per fer front a la situació, des del juny passat, ACAVe, segons informen, es reuneix de forma quinzenal amb el Departament d’Empresa per tal d’evitar conseqüències com ara un ERTO o acomiadaments. Les dues parts estan sospesant la creació de crèdits o compensacions per baixa producció si la situació no es redreça aviat.
Creixen els viatges individuals o per grups d’amics
Les agències han notat un canvi de tendència aquest any. “Hi ha famílies tant de primària com secundària que ens estan venint a demanar informació perquè els muntem, de forma paral·lela, les colònies i el viatge de fi de curs”, afirma Espinosa. Tot i això, aquesta alternativa és més cara, avisen els professionals, ja que en muntar-ho de forma independent als centres cal contractar monitors, el que suposa un cost de “100 o 150 euros més per alumne”, segons Vila.
D’altres famílies, segons expliquen, han decidit avançar-se a possibles escenaris futurs i ja han programat estades d’idiomes a països com Irlanda durant un trimestre de cara al curs 2027-2028.