
(ACN/Redacció) El nombre d’hipoteques sobre habitatge a Catalunya va arribar a 7.537 signatures al maig, amb un increment interanual del 9,3 %, segons dades provisionals actualitzades aquest dilluns per l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
La xifra és la segona més alta per a un mes de maig des del 2010, només superada pel maig del 2022, quan es van tancar gairebé 8.300 hipoteques a Catalunya.
El capital mitjà prestat per a cada hipoteca supera el llindar dels 200.000 euros al maig i bat xifres rècord per un mes de maig en la sèrie històrica després de créixer un 11,6 % respecte al mateix mes de l’any passat. En conjunt, el capital prestat per aquestes hipoteques s’enfila fins als 1.528 milions d’euros a Catalunya, un 22 % més interanual.
La diferència per demarcacions
Per demarcacions, Girona és on més ràpidament augmenta la signatura d’hipoteques sobre habitatge, amb un total de 868 operacions tancades al maig, un 16,4 % més que l’any passat. Per la seva banda, Barcelona registra 5.521 signatures al maig (+9,3 %), mentre que Tarragona en concentra 864 (+7,6 %). Lleida és l’única demarcació en què es redueixen les hipoteques, amb 284 operacions al maig, un 4,4 % menys.
Pel que fa als diners prestats, les hipoteques més grans es van signar a Barcelona, amb un préstec mitjà de 220.463 euros per operació, seguida per Girona (177.167 euros), Lleida (138.968 euros) i Tarragona (136.472 euros).
La signatura d’hipoteques s’estanca a l’estat
En la radiografia estatal, Catalunya és la tercera comunitat autònoma on més augmenta el nombre d’hipoteques tancades, només per darrere de Navarra i Canàries, que creixen en un 33,5 % un 16,5 %, respectivament.
El nombre d’hipoteques sobre habitatge tancades al maig a l’estat espanyol es manté estable, amb 42.213 operacions tancades al maig, amb un lleuger retrocés del 0,1 % respecte a l’any passat.
El tipus d’interès mitjà va ser del 2,98 % al maig a l’estat espanyol i el termini mitjà per pagar els préstecs es va situar en 25 anys. El 39,1 % de les hipoteques sobre habitatges es van constituir a tipus variable i el 60,9 % a tipus fix.
El gràfic dels darrers 20 anys
Tot i la pujada en la signatura d’hipoteques, les xifres de Catalunya queden lluny del període anterior a l’esclat de la bombolla immobiliària, quan es va superar el llindar de 20.000 hipoteques al maig el 2005 i 2006.