Fa pocs dies tancava a la Barceloneta, per jubilació de la seva propietària, Gèneres de Punt Pascual, una merceria que va obrir el 1957. Aquest tancament, segons Sílvia Benito, presidenta de l’Agrupació de Comerciants i Industrials de la Barceloneta (ACIB) “és una mostra del què està passant al barri.
És una molt mala notícia perquè quan una persiana tanca no es torna a obrir una altra vegada com a comerç de proximitat“. Persianes abaixades també es poden veure en un dels carrers més cèntrics del barri, el carrer de la Maquinista, on en poc menys d’un any han tancat quatre negocis. “Alguns per jubilació i d’altres suposem que per l’alt preu dels lloguers”, explica Benito.
Lloguers de locals amb preus elevats
La pèrdua de comerç de proximitat preocupa l’ACIB perquè no creuen que els preus dels lloguers a la zona, que oscil·len entre els 1.500 euros al mes els més econòmics, i pugen fins als 20.000 euros al mes, ajudi. “Estem lluitant per aconseguir lloguers més econòmics i que també es faci quelcom per promoure el comerç de la Barceloneta”. La preocupació, afegeix Benito “no és gratuïta. Si volem comprar roba o calçat hem de sortir del barri i no tothom pot, per edat o problemes de mobilitat”. L’entitat vol recuperar l’essència de la Barceloneta, on fa uns 70 anys enrere hi havia 150 botigues que abastien de tot el que necessitaven els veïns.

El tancament de persianes, segons Miquel Palou, propietari de Cafès Salvador, no és bo per als qui estan treballant. “Quanta més coses tinguem per oferir, més gent vindrà a la Barceloneta. És molt trist que passis per carrers on vegis persianes abaixades”.
Els comerciants demanen més inspeccions
La situació al comerç, segons Benito, es veu agreujada perquè “hi ha botigues que durant sis mesos són negocis que venen matalassos i altres sis mesos venen biquinis. Realment estan passant coses que no haurien de passar a nivell de comerç”. Per evitar situacions com aquesta, Benito creu que és necessari que es facin “més inspeccions de locals al barri. T’entreguen un permís per obrir un negoci i al final fan el que volen si no hi ha un control de l’Ajuntament”.

A la Barceloneta, igual que a la resta del districte de Ciutat Vella, el Pla d’usos vigent ha prorrogat la suspensió de noves llicències a salons de manicura i pedicura, de botigues de venda de productes per al cultiu de cànnabis i relacionats, així com botigues de carcasses, fundes i complements per a telèfons mòbils. Totes aquestes mesures, segons l’ACIB, no tenen un impacte comercial positiu al barri.