Viatjar amb la casa al damunt, tal com fan els cargols, és una opció de turisme que a l’estat ha agafat velocitat de creuer. Les dades globals confirmen que el sector del caravàning no només supera la crisi —enguany s’han matriculat un 13 % més de caravanes i autocaravanes respecte a l’any anterior— sinó que recupera el volum de “matriculacions previ a la crisi, que era de 5.000 unitats anuals“, explica Josep Antoni Llopart, director del Saló Internacional Caravaning. Unes dades que, a la vegada, confirmen que aquest model de turisme vacacional ja ha arrelat aquí.

Llopart explica que “encara som lluny de països com Alemanya, on es matriculen 10 vegades més d’aquesta mena de vehicles que a Espanya”, però apunta que sectors com “la població jove —d’entre 30 i 40 anys— o la sènior —a partir dels 65— han consolidat aquesta formula de viatge”. I ho han fet en detriment de la caravana clàssica, i decantant-se —els joves— per les furgonetes o altres vehicles càmper i —els sènior— per les autocaravanes. Vehicles que ofereixen “llibertat de moviments”, segons destaquen els usuaris.

Fer d’una furgoneta o d’un camió casa nostra

En Fred Boureau i la Sylvia Lopez són una parella francesa que han començat a comercialitzar allò que, en un principi, només era un projecte personal: construir una casa de luxe en un camió 4 x 4. La idea inicial va ser “un camió per a dues persones per viatjar per totes les latituds i per tots els continents possibles amb el màxim confort i seguretat”, explica Lopez.

El prototip que van crear es ven per 600.000 euros, però hi ha altres opcions més assequibles per inserir una casa en un vehicle. És el que fan a empreses com Dream Fontanilles, on poden adaptar furgonetes a l’estil càmper amb “uns mòduls amb cuina i aigüera convertible a dutxa, que es poden col·locar o enretirar del maleter del vehicle sempre que vulguem”, explica un dels responables de la firma, Dani Subirà. Altres accessoris per fer d’un vehicle —sigui una furgoneta o un turisme convencional— són unes tendes d’acampada compactes “que s’instal·len als portaequipatges del sostre”, relata Subirà.

Saló de rècords

El Saló Internacional Caravaning ha tancat amb xifres rècord que confirmen la recuperació del sector. Més de 60.000 persones han visitat el saló aquestes dues setmanes. D’entrada, aquest any ja hi havia un 43 % més de superfície expositiva, on més de 100 empreses han mostrat 700 vehicles amb les darreres novetats.

El director del saló, Josep Antoni Llopart, considera “l’edició d’enguany és la millor de tota la seva història, amb més empreses, més superfície expositiva, nous sectors representats i més visitants”. Aquest fet, segons els organitzadors, demostra que el saló s’ha convertit en l’esdeveniment de referència del sector a l’estat espanyol.

Els expositors asseguren que durant aquests 10 dies s’ha registrat un important increment de vendes respecte a l’edició anterior. Els models més demandats han estat els exemplars de gamma mitjana, especialment d’autocaravanes i càmpers amb preus que han oscil·lat entre els 40.000 i els 70.000 euros. Malgrat que la majoria de mirades han anat a parar als vehicles del luxe, de més de 350.000 euros.