Sixte Cambra va ser un dels representants que el síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó va convocar per abordar de manera coordinada el fenomen del “top manta”. Cambra ha explicat al ‘BTV notícies matí’ que l’activitat portuària no té cap relació que el nombre de venedors a la manta s’hagi duplicat, ja que la majoria de creueristes participen a visites guiades que organitzen els creuers i no són “passavolants pel port”. També ha recordat que el Port Vell és un punt d’atracció turística i que, per tant, hi van milions de turistes arribats a la ciutat amb altres mitjans de transport.

En relació amb els creueristes, el Port de Barcelona preveu rebre’n 2.600.000 aquest any, entre un 3 % i un 5 % més que el 2015. Això l’ha situat com a líder de la Mediterrània, malgrat que Cambra apunta que encara hi ha marge per créixer: volen fomentar la infraestructura com a port base -no només com a port on els vaixells fan escala- i potenciar la temporada baixa, entre novembre i març.

Pel que fa a les crítiques dels ecologistes, Cambra ha respost que el port està elaborant un informe sobre la contaminació que generen la infraestructura i concretament els creuers. Tot i que no es presentarà fins després de l’estiu, ha afirmat que el port ja duu a terme accions per tenir cura del medi ambient i en posarà en marxa de noves: aviat hi haurà una prova pilot amb ferris que utilitzen gas natural liquat, un combustible fòssil menys contaminant.

Els accessos ferroviaris, punt de conflicte

Aquest any  s’ha batut un rècord en el volum de transport de mercaderies, però segons el seu president hi ha un factor que podria fer perillar la salut del port: la construcció dels nous accessos ferroviaris. Encara està pendent la licitació “immediata” que va anunciar la Generalitat el mes de març perquè, segons Cambra, el ministeri de Foment ha encallat la situació en no firmar l’ampliació de la zona de domini portuari necessària. Cambra ha avisat que si “a mitjà termini” no se soluciona, podria caure la competitivitat de la infraestructura catalana.