Sembla una imatge del passat, però avui ha tornat a les botigues de discos. Clients habituals i esporàdics han tornat a escalfar els dits remenant vinils i discos compactes. El Record Store Day, que fa cinc anys que se celebra a l'estat espanyol, ha recordat a la clientela de les botigues de discos com es practicava el ritual de triar, i escoltar música en format físic. "A mi me da un poco de pereza escucharlo online porque no tengo nada que toque." "Amb Spotify o Itunes la gent no compra, i sembla que no però tenir un disc de vinil sempre és xulo." La música en directe ha atret desenes de persones als establiments que s'han adherit a la iniciativa. És el cas de la botiga SURCO, que amb el tancament de discos Castelló ha esdevingut la més antiga de la ciutat. CARLOS G.VELA, botiga de discos SURCO "L'arribada de les noves tecnologies que han fet que la música es consumeixi d'una altra manera, han posat en perill les botigues de discos però senzillament passats els anys s'ha vist que s'havia de reposicionar una mica tot." La jornada ha servit per multiplicar les vendes de discos. Algunes edicions limitades s'han exhaurit, com ara un concert d'Héroes del Silencio en vinil de l'any 1991, o una reedició d'un vell EP japonès de Madonna. Rareses i productes de la nostàlgia, només aptes per als experts del vinil.

La celebració va néixer el 2007 als Estats Units per donar suport als petits comerciants de discos que han perdurat en el temps, però a Espanya no va arribar fins fa cinc anys. Enguany s’hi han sumat una setantena de botigues de discos arreu de l’estat i una desena a la ciutat.

Entre els comerços barcelonins hi ha la botiga Surco, que ha esdevingut la més antiga a la ciutat després del tancament de Discos Castelló. Surco va néixer el 1974 a la Vila de Gràcia. Aquest dissabte ha fet ple amb la celebració del Record Store Day, una jornada que ha servit per multiplicar les vendes de discos. De fet, algunes edicions limitades s’han exhaurit, com ara un concert d’Héroes del Silencio en vinil de l’any 1991, o una reedició d’un vell EP japonès de Madonna.

Durant tota la jornada, a més, s’han programat desenes de concerts en els establiments que s’han adherit a la iniciativa. Això ha atret més públic de l’habitual a les botigues, moltes de les quals oferien també beguda i alguns descomptes en els discos. Els clients reconeixien que, amb l’arribada de les plataformes digitals, s’ha perdut el ritual de triar i remenar la música en format físic.

Tot i les dificultats que travessa el sector, la jornada ha estat una injecció de moral per als botiguers. En Carlos García Vela, per exemple, ha volgut desdramatitzar l’efecte de les noves tecnologies: “Han posat en perill les botigues de discos, però senzillament passats els anys s’ha vist que s’havia de reposicionar el sector”.