La PIMEC ha fet una enquesta per valorar el Black Friday i ha detectat que hi ha una desafecció del petit comerç des del 2018. Llavors feien aquesta campanya de promocions un 65 % dels petits comerciants, mentre que enguany l’han feta un 39 %. Dels que es van afegir a la campanya aquest 2022, un 39 % van notar un augment de vendes, mentre que el 61 % afirma que no ho va notar. Àlex Goñi, president de PIMEComerç, assegura que “no és lògic fer la campanya abans de l’època més forta de l’any” i ha criticat que les promocions s’allarguen una o dues setmanes.
Baixen en picat els tiquets de més despesa
L’altre estudi que s’ha fet és sobre el tiquet mitjà de despesa durant l’època de Nadal. Els tiquets de 50 € en la campanya de Nadal del 2021 s’ha mantingut durant el 2022, però les despeses més elevades, les de 75 i 150 € són les que han patit una davallada important. El 2021 aquests tiquets representaven un 21,3 % de les compres i el 2022 un 9,5 %. PIMEC ho atribueix a la inflació amb un increment de preus en tots els àmbits.
Durant la campanya del 2022 es van fer compres més econòmiques i es van reduir de forma dràstica les compres de gran valor. En l’enquesta, el 44 % de les persones consultades ha hagut d’augmentar els preus dels seus productes per la pujada de l’IPC. Fins a un 20,21 % dels comerciants diu que ho ha assumit a través dels marges.
Una dada que preocupa a PIMEC és que hi ha un 25 % dels comerciants que asseguren que tenen problemes de liquiditat o preveuen tenir-los.