Descomptes del 20, el 30 o fins i tot el 50 % inunden els aparadors de la majoria de botigues barcelonines durant el Black Friday, una campanya americana relacionada amb el Dia d’Acció de Gràcies. Inicialment era una promoció d’un dia, però cada vegada és més comú que les rebaixes s’allarguin tota la setmana. Així, bona part de la ciutadania aprofita aquestes dates seleccionades per fer compres de Nadal a un preu menor.

Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta; Pròsper Puig, president de Barcelona Comerç, i Lluís Llanas, expresident de l’Associació de Comerciants de la Creu Coberta, han destacat al betevé directe que el popular Black Friday no forma part de la campanya de Nadal, sinó que és destorb, principalment per al comerç de proximitat.

Adaptar-se a les grans empreses

Llanas ha explicat que Black Friday és una promoció pensada per a grans empreses que es fan la seva pròpia producció. “El comerç local no hi pot competir, perquè un descompte del 60 % seria vendre el producte per sota del preu de cost”, ha dit. I ha afegit: “Ens adaptem perquè no queda més remeï”. En aquest sentit, Jené ha reflexionat que, d’acord amb el calendari nadalenc del país, el Black Friday s’ha de reformular per tal de garantir certa igualtat entre negocis. Així, Puig ha optat per reivindicar el període de rebaixes posterior a les festes.

Auguren un bon Nadal

Malgrat aquest destorb, les tres entitats han afirmat que s’està vivint un bon inici de la campanya de compres nadalenques, que es va donar per inaugurada durant el pont de desembre. Puig ha detallat que tant les xifres d’atur com la inflació continguda indiquen que l’economia va prou bé. Això consolidarà finalment la recuperació postpandèmia. “L’any passat ja va ser bo, però enguany tenim increments del 5 i el 10 %”, ha aclarit Jené. Per la seva part, Llanas ha recordat als consumidors que la campanya de Nadal suposa el 35 % de la facturació anual del comerç de proximitat.

El comerç en línia i la sostenibilitat

Encara que la pandèmia queda lluny, ha deixat alguns hàbits com comprar a través d’internet. Aquesta pràctica només la podem dur a terme de manera efectiva grans empreses que tenen grans quantitats de producte i facilitats per transportar-lo ràpidament. En aquesta línia, Pròsper Puig ha destacat que la pràctica de la paqueteria massiva és poc sostenible i genera diferències fiscals entre negocis. “No juguem tots amb les mateixes regles”, ha dit.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a