El comerç barceloní se suma majoritàriament als descomptes del Black Friday. Un any més són les grans cadenes, però, les que marquen el calendari i ja fa dies que ofereixen productes rebaixats, principalment del sector tèxtil i l’electrònica. A partir d’aquest divendres els comerços estaran oberts, diumenges inclosos, fins al 24 de desembre, vigília de Nadal.

La iniciativa comercial no està exempta de crítiques. La Unió de Consumidors de Catalunya ha denunciat en un comunicat “l’estratègia consumista del Black Friday, que alimenta una societat de consum excessiu”. L’organització demana a la societat que es plantegi “si el preu que paguem per les coses és el que realment els correspon” i qüestionen que els descomptes “de fins a un 70 % siguin sostenibles”. L’organització de consumidors ha denunciat també altres dies de descomptes, com el Cyber Monday o el Single Day, “festivitats consumistes que provenen de països amb tradicions i cultures diferents i que causen que ens llancem a comprar com si s’acabés el món”.

Què hi diu el petit comerç?

Segons Pimec, hi ha un 55 % de comerciants que s’afegeixen a la campanya, mentre que el 45 % no ofereixen descomptes. El Black Friday té dividit el sector. Per exemple, el responsable de la botiga de cine, El Setanta-nou del carrer de Tallers, David Castelló, assegura que “el Black Friday s’ha carregat el Nadal”. Diu que els clients demanen descomptes des de fa dies i denuncia que “és impossible competir amb les grans marques”. En canvi, la mítica botiga de joguines Palau de la Ronda de Sant Antoni asseguren que ajuda “a animar les vendes en uns temps que estan una mica fluixos”.

Pel que fa als consumidors, hi ha opinions de tot tipus. Els qui aprofiten els descomptes per fer les compres de Nadal i alguns que critiquen una tradició importada de fora i que “fa mal al petit comerç”.

Alerta amb l’impacte de la publicitat en el consumidor

La publicitat treballa intensament per aconseguir que el consumidor adquireixi un producte determinat. Darrere l’acció de comprar hi ha elements neurològics i emocionals que justifiquen l’acció. En un dia podem arribar a rebre fins a 3.000 estímuls. La meitat d’aquests estímuls, segons el professor de psicologia del consum de l’Escola Universitària de Comerç i Distribució de la UB Albert Vinyals, són anuncis a les xarxes socials, la televisió, la ràdio o les marquesines d’autobús, entre d’altres. Vinyals alerta que consumim aquests estímuls sense cap mena de filtre.

Black Friday 2019: d’on ve la tradició?

Als Estats Units el Black Friday, d’on és originari, se celebra l’endemà del Dia d’Acció de Gràcies, el quart dijous de novembre. Pel que fa al nom, aquest dia posterior a la jornada festiva en aquell país solia ser un dia de molt de trànsit i el nom el van posar els mateixos agents de trànsit. Més endavant també se’n va buscar l’explicació alternativa, referint-se al terme “negre” als comptes dels comerços, que passen de números vermells a negres gràcies al superàvit.

Cyber Monday 2019, dilluns 2 de desembre

Després del cap de setmana d’ofertes amb el Black Friday, la propera cita amb els descomptes també té arrels anglosaxones. Es tracta del Cyber Monday, una cita d’ofertes exclusives a internet. La principal diferència amb el Black Friday és que les promocions estan destinades exclusivament a compres en línia. A més, l’electrònica es converteix en la protagonista: tots els descomptes s’apliquen en  aquest sector.