Com cada any es repeteix aquesta imatge: plecs de targetes i trobades ràpides per fer negoci. Però en alguns casos cal que els intercanvis siguin més pausats i que facilitin la presa de decisions a les petites i mitjanes empreses i emprenedors. Per exemple, quan es planteja la possibilitat d'exportar. Precisament per atendre aquesta demanda, que va en augment, s'ha creat el Bizexporta, en què col·laboren la Cambra de Comerç i La Caixa i ofereixen assessorament i finançament. EUGENI GÓMEZ, responsable de comerç exterior de La Caixa "No estaríem parlant de massa diners, muntar una petita estructura, traduir catàlegs, buscar un distribuïdor... entre 20 i 30.000 euros." Però per tenir clar el full de ruta cal la informació adequada. JOSEP MARIA CERVERA, director Internacional Cambra Comerç "Com la fiscalitat, com el transport, assessoria legal i financera. Tot això és molt important perquè s'ha de saber exportar però també cobrar." En només 2 dies més de 1.600 persones han concertat una cita per rebre informació específica sobre el mercat al qual volen dirigir-se, i establir un primer contacte. CRISTINA DUARTE, export manager Cooperativa Plana de Vic "Això és una petita introducció, evidentment com més es coneix el mercat és anant al destí i fent contactes." Els mercats on ara hi ha més interès per importar productes nacionals són l'Amèrica Llatina i Àfrica. Dins Europa hi ha demanda a França, Alemanya i el Regne Unit, així com als països de l'Est.

Exportar, una solució per remuntar la crisi

Com una aposta per la internacionalització, la fira ha creat aquest any Bizexporta, una àrea nova dedicada a les exportacions de les petites i mitjanes empreses en què col·laboren la Cambra de Comerç i La Caixa. El responsable de comerç exterior de La Caixa, Eugeni Gómez, explica que ofereixen finançament a les empreses per “muntar una petita estructura, traduir catàlegs, buscar un distribuïdor, etc.”. Des de la Cambra de Comerç, el director de l’àrea d’internacional ha explicat que donen consells sobre fiscalitat “el transport, assessoria legal i financera”.

El tarannà pràctic del saló fa que, en dos dies, hi hagi més de 170 conferències i tallers amb l’objectiu d’engegar nous negocis o fer créixer els que ja existeixen. A més, més de 1.600 persones ja han demanat cita prèvia a la Cambra de Comerç per resoldre dubtes sobre com accedir als mercats exteriors. Es tracta de reunions de mitja hora amb els empresaris sobre temàtiques específiques. Pel que fa a les àrees geogràfiques, es pot demanar assessorament sobre grans àrees: Àfrica, Amèrica Llatina, Amèrica del Nord, Àsia i Oceania; i també es pot disposar d’informació sobre Alemanya, Algèria, Egipte, França, Irlanda, Itàlia, el Marroc, Polònia, el Regne Unit, Rússia i Turquia.

Optar per la internacionalització és una bona mesura, segons l’agència de la Generalitat ACCIÓ, que informa que les vendes de Catalunya a l’exterior han crescut un 7,8% aquest mes de març. En el marc del saló, ACCIÓ explicarà les utilitats del màrqueting digital i les funcions de Google Analytics o LinkedIn.

Premis als emprenedors

L’empresa Devicare, dedicada al tractament domiciliari dels pacients crònics de litiasi renal s’ha endut el guardó Empendedor XXI, lliurat en el marc de saló Bizbarcelona. La companyia, que va tenir el suport de Barcelona Activa per créixer, desenvolupa productes per monitoritzar, seguir i fer el diagnòstic d’aquesta malaltia, causada per la presència de pedres als ronyons o les vies urinàries. El premi suposa una dotació econòmica de 5.000 € i un curs d’acceleració de l’empresa a la Universitat de Cambridge.