En Ricard ha omplert el dipòsit de 6 litres de la seva moto per poc més de sis euros i mig. Feia anys que el preu de la benzina no era tan baix. Aquest 2014 els carburants han acumulat un abaratiment de més del 20%, i el litre de gasolina ha baixat del llindar d'1,2 euros per primer cop en quatre anys. "Sobre un dipòsit sencer m'estalvio entre 10 i 15 euros." "En 10 o 15 cèntims sí que es nota. A més aquesta benzinera és bastant més barata." "Home, jo abans amb 20 euros posava 14 litres i ara en poso 18." "Ens hauria agradat als consumidors que baixés més, d'acord amb el que ha baixat el petroli." Avui el barril de Brent s'ha venut per 48 dòlars, i això significa que la caiguda de preus encara hauria de ser més important per als ciutadans. Però en el preu del combustible la meitat són impostos fixes, així que les oscil•lacions només es noten en un 50% del cost. Tot i això, omplir un dipòsit dièsel de 50 litres costa de mitjana 12 euros menys que fa un any. A Barcelona, però, posar benzina és més car que a la resta de l'àrea metropolitana perquè la ciutat no està sotmesa a la pressió de les grans àrees de servei. ALBERT CAMPABADAL, president Associació gasolineres Barcelona i Tarragona "El que està provocant una guerra ferotge de preus són les grans superfícies amb estacions de servei. Aquestes davallades de preu que fan les grans superfícies contaminen i influencien totes les estacions del voltant. Llavors al Baix Llobregat tenen un combustible molt barat. Segurament avui la zona d'Espanya on més barat s'està venent el combustible és l'Hospitalet." L'abaratiment de la benzina ha fet que alguns establiments aprofitin per augmentar el marge de benefici i no traslladin al consumidor final tota la rebaixa. Des del sector, però, asseguren que en la majoria de casos, comprar gasolina i haver de vendre-la cada dia més barata els fa perdre diners.

La rebaixa és evident, i la resposta dels usuaris quan els preguntem si ho han notat a la butxaca les darreres setmanes és un “sí” unànime. És el cas d’en Ricard, que ha omplert el dipòsit de sis litres de la seva moto per poc més de sis euros, un comptador que no veia des de fa anys. En Joan, que només utilitza el cotxe els caps de setmana, corrobora les dades oficials i ens explica que si abans 20 euros li servien per comprar uns 14 litres de benzina, ara amb els mateixos pot posar-ne fins a 18. La baixada de preus ha trigat uns mesos a arribar a les butxaques dels conductors, però finalment ho ha fet. Aquest any 2014 els carburants s’han abaratit més d’un 20% i el litre de gasolina ha baixat en molts casos per sota d’1,2 euros per primer cop en quatre anys.

Alguns clients es queixen que, tot i que la rebaixa els és beneficiosa, els hauria agradat que la caiguda del preu del barril de Brent es notés encara més a la factura. Però això no és possible perquè, en el preu del combustible, la meitat del que es paga són impostos fixes, de manera que les oscil·lacions de preu (sigui a l’alça o a la baixa) només afecten el 50% del cost d’omplir el dipòsit. Malgrat que això esmorteeix la rebaixa, omplir un dipòsit dièsel de 50 litres costa de mitjana 12 euros menys que fa un any.

Sortir de la ciutat per posar benzina

Tot i la satisfacció generalitzada de la clientela de la ciutat, la realitat és que a Barcelona posar benzina és més car que a la resta de l’àrea metropolitana. El motiu, segons el president de l’Associació de Gasolineres de Barcelona i Tarragona, és que la ciutat no està sotmesa a la pressió de les grans àrees de servei, que són més nombroses en la perifèria i estan portant a terme una guerra de preus: “Aquestes davallades en el preu que fan les grans superfícies influencien totes les estacions de servei del voltant. Per exemple, al Baix Llobregat tenen un combustible molt barat. Segurament avui la zona d’Espanya on es ven més barat és a l’Hospitalet de Llobregat“.

Pel que fa a la sospita que l’abaratiment de la benzina ha fet que alguns establiments aprofitin per augmentar el marge de benefici no traslladant la rebaixa al consumidor final,  Campabadal ho nega. De fet, afirma que, en la majoria de casos, comprar gasolina i haver de vendre-la cada cop més barata els fa perdre diners, ja que l’ofereixen a un preu per sota del qual la van adquirir. A més, diu, no es té en compte que, a banda del preu oficial del barril, la gasolina té altres despeses afegides com el tractament, el transport o la distribució. De moment, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència està supervisant el comportament dels establiments per comprovar si redueixen els efectes reals de la rebaixa del combustible o no.