Barcelona vol atreure turistes de més qualitat a partir del 2025 i crear una aliança amb museus, centres d’art i galeries sota el nom de Barcelona Art Season. L’aposta del consorci de Turisme de Barcelona passa per generar una oferta cultural d’art, música i arts escèniques capaç d’atreure l’atenció de visitants de més valor i que decideixen viatjar a Barcelona pels atributs culturals de la ciutat.
“No ens calen més turistes, creueristes o congressistes, sinó que siguin millors”
Aquesta aposta és un dels eixos del Pla d’accions que Turisme de Barcelona ha presentat de cara al 2025. Segons ha dit el tinent d’alcaldia d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme i vicepresident del comitè executiu de Turisme de Barcelona, Jordi Valls, el turisme representa el 14 % del PIB a la ciutat, dona feina a unes 150.000 persones, però té afectacions a la ciutat i a la ciutadania que obliguen a prendre decisions.
“Avui ja no ens calen més turistes, creueristes i congressistes a Barcelona, sinó que siguin millors”, ha dit Valls. El director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, ha assegurat a més que “el turisme és una de les claus per transformar la ciutat”.
El Barcelona Art Season és una iniciativa sorgida dels centres d’art de Barcelona que conjuntament han ideat aquest projecte de promoció turística i d’oferta d’exposicions. Segons l’Observatori del Turisme, el 68 % dels visitants dels museus i centres de l’ICUB són internacionals i, per això, es busca amplificar l’impacte d’exposicions com “Zurbarán” (MNAC) o “Panàfrica” (MACBA) en els visitants de més valor i posicionar la ciutat dins l’escena artística internacional.
Una promoció cultural ja en marxa
El nou pla de promoció turística ja s’ha començat a desplegar amb la campanya que Turisme de Barcelona ha posat en marxa aquestes festes amb el nom de “Winter art season” que anima els visitants a viatjar per Nadal la ciutat atrets per les grans exposicions en cartell com són “Miró Matisse” (Fundació Miró), “Art en pedra” (La Pedrera) i “Madama Buterfly”, al Gran Teatre del Liceu.
D’altra banda, l’aposta per l’art i la cultura anunciades es visualitzaran també a FITUR i per primera vegada a la fira ARCO, on Turisme de Barcelona i la Diputació de Barcelona tindran representació.
La gastronomia, l’esport i els grans congressos com a part de l’estratègia
De cara al 2025 Turisme de Barcelona centrarà també esforços en promocionar la gastronomia, l’esport i la captació de grans congressos. Aprofitant la declaració de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia, el consorci ja treballa amb una aliança amb la Guia Macarfi per tal de desenvolupar programes específics per apropar aquest tipus de visitants als restaurants associats.
També es crearan altres aliances en promoció i creació d’experiències entorn la Marató de Barcelona, els Grans Premis de F1 i MotoGP i el Tour de França previst per al 2026. I el Barcelona Convention Bureau treballarà per promocionar les trobades i convencions de sectors associats a les ciències de la vida, la tecnologia, la ciència i la innovació.
Aposta per captar creueristes nord-americans
A banda d’apostar per la cultura, Turisme de Barcelona també vol captar l’arribada de creueristes nord-americans a Barcelona. D’una banda, perquè justifiquen que l’aeroport del Prat tingui vols intercontinentals i, de l’altra, perquè és un turista que “gasta” en els seus viatges.