Un estudi presentat per Barcelona Oberta alerta de la necessitat de les botigues de la ciutat d’atreure compradors no residents si volen mantenir oberts els negocis. Segons l’informe, elaborat per RBD Consulting Group, durant els últims cinc any les visites de barcelonins al centre han disminuït prop d’un 9 %. Un dels problemes, segons indica l’estudi, és la progressiva limitació per accedir amb cotxe a les zones més comercials de la ciutat. Un altre és que els barcelonins cada cop compren més per internet: un 80 % de la població ha fet alguna compra en línia l’últim any. Tot plegat està provocant, diuen, fragilitat en el sector. Segons les dades, un 15 % de les botigues de Barcelona haurien de tancar si la facturació els caigués més d’un 20 %.

Des de Barcelona Oberta creuen que la solució és múltiple però que, en tots els casos, passa per posar les coses “fàcils” als clients que vulguin comprar als eixos i comerços de la ciutat. D’una banda, atreure clients nous, és a dir, compradors que no resideixin a la ciutat, ja siguin de l’àrea metropolitana, turistes o de l’àmbit dels negocis. De l’altra, facilitar la mobilitat tant en transport públic com també en transport privat al centre de la ciutat. “Hem de garantir l’accés al centre de la ciutat. Sense criminalitzar el transport públic”, ha dit Gabriel Jené, crític amb la proliferació de carrils bici i la implantació de les superilles. El sector també defensa més llibertat d’horaris comercials ja que, segons l’estudi, un 63 % dels comerciants creu que haurien de poder decidir si volen obrir o no el seu negoci els diumenges.

La venta en línia, una oportunitat de negoci

L’altre gran repte de futur del comerç de la ciutat és la transformació digital. Un 70 % dels comerciants creuen que la venda en línia és una oportunitat pels seus negocis però, en canvi, només el 34 % dels comerços venen per internet. En aquest sentit, des de Barcelona Oberta aposten per promoure el Click&Collect, és a dir, que els clients puguin fer les comandes a través d’internet i després recollir els productes a la botiga o en punts de conveniència. Jené ha anat més enllà i ha llençat com a proposta la creació d’una taxa “que repercutiria en el preu final del producte”. L’estudi assenyala que més del 8 per cent de les compres s’acaben retornant total o parcialment i que moltes entregues requereixen una segona visita per absència del comprador. Això suposen, segons l’informe, uns 4 milions de desplaçaments anuals que es podrien evitar.