Barcelona Oberta ha avisat de l'”impacte devastador” que podrien tenir els col·lapses per accedir en cotxe a Barcelona, l’endemà de l’estrena (en dia laborable) del túnel de les Glòries per entrar a la ciutat. Segons un estudi encarregat per l’entitat representant dels eixos comercials turístics, un 58 % dels compradors metropolitans deixarien de venir a comprar a la ciutat si no poguessin fer-ho en cotxe particular: això suposaria deixar d’ingressar entre 2.800 M € i 3.500 M € a les botigues barcelonines.

L’estudi de Barcelona Oberta diu que, ara mateix, un 28 % de la facturació a la ciutat prové dels compradors de la regió metropolitana, tant als centres comercials (com la Maquinista, Glòries o Diagonal Mar), com especialment als eixos més cèntrics. El document també posa negre sobre blanc que la meitat dels compradors metropolitans accedeixen a Barcelona en cotxe, mentre que el 40 % ho fan en transport públic.

Les compres metropolitanes, “en risc”

Davant d’aquest escenari, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha alertat que polítiques de mobilitat com la superilla de l’Eixample, la pacificació de la via Laietana, la ZBE o l’obertura dels túnels de les Glòries “posen en risc les compres dels visitants” si les perceben com a impediments a accedir en cotxe a Barcelona.

Si el calvari que suposa entrar a Barcelona l’han de patir els que venen només a comprar, al final no vindran
Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta

De fet, Jené ha posat xifres a la possibilitat que el 58 % dels compradors metropolitans optessin per fer les compres a una altra ciutat: els comerços de Barcelona deixarien de facturar fins a 3.500 M € i es perdrien entre 20.000 i 25.000 llocs de feina. “Hi ha una clara política en contra del vehicle privat sense alternativa al canvi”, ha dit Jené, qui també ha demanat “que s’aturin totes les reformes urbanístiques que no ajudin a la reactivació econòmica”.

El govern Colau-Collboni entoma l’estudi

Barcelona Oberta, a més, ha demanat “treballar en grans consensos” perquè no hi hagi “polítiques que van a favor d’uns i en contra d’uns altres”. L’entitat també ha retret a l’Ajuntament que no hagi elaborat informes de l’impacte per a l’economia de la implantació de les superilles o de la reforma de la via Laietana, entre d’altres.

Davant dels representants comercials, la regidora de Comerç de l’Ajuntament, Montserrat Ballarín, ha assegurat que “hem de mirar l’estudi amb profunditat” i ha admès que “fins ara no teníem quantificat” l’impacte de les mesures urbanístiques en els compradors metropolitans. Ara bé, Ballarín ha reblat que algunes conclusions de l’informe “són exagerades”, com el fet d’atribuir “la desconnexió emocional” dels compradors metropolitans al tipus de mobilitat en cotxe.