Escolta aquesta notícia

Barcelona és una ciutat complexa que practica un equilibri diari per poder afrontar els seus reptes. L’enginyer en cap de l’Ajuntament, Oriol Altisench, té clar que a Barcelona “no queda res fàcil”. S’hi han fet tantes coses que ja tot assoleix una dificultat i afectació considerables. “Quan diem que ja no queden obres fàcils, és que tot el que ve comporta una complexitat molt superior a la que comportaria una ciutat verge en què ho comencéssim a desplegar tot”, reflexiona.

I, de fet, són molts els barcelonins que tenen la sensació que la ciutat està tota aixecada, que les obres s’allarguen molt o que la mobilitat és, com a mínim, complicada.

L’L8 es treballa a 80 metres de profunditat

El transport públic és una peça fonamental que “requereix grans inversions, comporta grans beneficis, però també dificultats d’execució i de convivència”, diu Altisench. I posa d’exemple les obres de perllongament de l’L8 dels FGC.

obres l8 gran via

Aquí es treballa a 60, 70 i 80 metres de profunditat perquè el túnel ha d’anar per sota de les línies de metro. I això “no només requereix una tecnologia diferent o unes màquines més grans. També hi ha més risc, requereix un coneixement del subsol més acurat i molts més esforços, tant econòmics com d’impacte”, apunta.

També són molt complexes les obres de l’L9 del metro que avancen a la futura estació de la plaça de Maragall. I de cara als propers anys, s’albira el perllongament de l’L2, que unirà el centre de la ciutat amb l’aeroport i la Marina, tot foradant la muntanya de Montjuïc.

Sense arbres a la via Laietana pel forat de l’L4

Les conseqüències de tenir una ciutat tan foradada també es fan notar a la via Laietana, acabada d’estrenar. “A alguns els ha sorprès que no hi hagi arbres”, explica, i comenta que “no se’n poden plantar perquè la línia de metro que s’hi va fer passa a només 3, 4, 5 m de profunditat“. De manera que, efectivament, no s’hi poden plantar arbres perquè el metro hi passa molt a la vora.

Com minimitzar les afectacions?

Davant la pregunta de com es minimitzen les molèsties de les obres de Barcelona, Altisench explica que en totes les fases hi ha una anàlisi i que “en cada moment tens les teves eines i maneres per acotar afectacions”. Destaca, també, la feina de la Comissió d’Obres i Mobilitat, que és l’oficina municipal que analitza com s’implantaran els treballs. L’òrgan havia estat inactiu des del mandat de Xavier Trias i es va tornar a posar en funcionament al maig per minimitzar l’impacte a l’espai públic.