L’aeroport del Prat va quedar gairebé buit el març del 2020 a causa de la covid i el nombre d’usuaris continua sent més baix que el d’abans de la pandèmia. Amb la pandèmia s’han reduït molt el turisme a tot el món i el nombre de persones que es desplacen en avió, però el que no s’ha reduït en la mateixa proporció és el nombre de vols que circulen pel cel. És el que es coneix com a “vols fantasma”, avions buits o pràcticament sense passatgers ni mercaderies que segueixen sobrevolant el cel europeu.

Per exemple, només l’aerolínia alemanya Lufthansa ja ha declarat que té programats per a aquest hivern 18.000 vols sense passatgers.

Per què segueixen volant?

Moltes aerolínies segueixen enlairant avions per no perdre les franges horàries que tenen assignades als aeroports, els anomenats “slots”. És una forma de blindar-se a la competència, segons Bet Cauhé, consultora especialitzada en transport aeri: “Normalment els compensa sempre que després recuperin la demanda i quan s’acabi recuperant la crisi, podran encara volar en aquests ‘slots’. És protegir la quota de mercat, tot i que penalitzes una mica la viabilitat econòmica“.

Lufthansa

Pràctica controvertida

Per molts es tracta d’una pràctica sense sentit i molt controvertida, per l’impacte que té en la contaminació. De fet, la Comissió Europea va suprimir temporalment els “slots” al principi de la pandèmia i ha reduït al 50 % el percentatge mínim de vols que les companyies han de mobilitzar per mantenir una franja horària fins al març vinent. Serà d’aquí a dos mesos quan el topall passarà al 64 % i es preveu que tornarà al 80 % que s’exigia abans un cop passi l’estiu. “La fórmula crec que és complicada. Potser podria tenir a veure no només amb fer servir l”slot’ sinó també amb quants passatgers l’omples”, diu Cauhé.

És necessari que la Comissió Europea posi fi als avions buits
Pablo Muñoz, Ecologistes en Acció

Altament contaminant

Segons l’Agència Europea del Medi Ambient, els avions generen el 13 % de les emissions d’efecte hivernacle originades pel transport a Europa. Per aquest motiu, diverses entitats ecologistes demanen a les institucions mesures urgents per regular la situació. Segons Pablo Muñoz, d’Ecologistes en Acció, “és necessària una regulació de les franges horàries a mitjà termini, però en el curt termini, és necessari que la Comissió Europea posi en marxa mecanismes per posar fi als avions buits circulant pels nostres cels amb l’impacte mediambiental que això suposa”.