Un bon gruix d’usuaris de Movistar del tram final de la via Júlia, a Nou Barris, fa tres setmanes que no tenen línia fixa de telefonia. En l’era dels mòbils, el problema pot semblar menor, però té greus repercussions per als comerciants i sobretot per a la gent gran que utilitza el servei de teleassistència. Sense línia fixa, l’aparell que els connecta amb els serveis socials en cas de necessitat no funciona.

Veïns i comerciants van descobrir que estaven sense servei el 8 de juny passat. Des de llavors, i tot i les reclamacions, només han rebut de la companyia telefònica missatges que “aquest mateix dia” es resoldria la incidència. “Ni tan sols parlem amb un operador, ens passen amb una bústia de veu i ens van enviant missatges al mòbil”, es queixa Carmen Acosta, una de les veïnes afectades.

Gent gran sense servei de teleassistència

Carmen viu amb intranquil·litat l’avaria que ha inutilitzat el servei de teleassistència. L’aparell, que la gent gran duu penjat al coll, els permet connectar amb els serveis socials en cas d’urgència. Només han de prémer un botó. “Els meus fills estan molt a sobre meu, però amb el botonet estic tranquil·la, perquè responen al moment”, assegura “si ens donen la teleassistència és perquè la necessitem”. Ho corrobora Josefa Barco, una altra usuària del servei. “No és el mateix anar a agafar el telèfon que portar al pit un botó i preme’l”, diu.

L’Associació de Veïns de la Prosperitat s’ha mobilitzat. “Són casos molt greus”, afirma Josep Ferrándiz, membre de l’entitat. I explica que una veïna “va caure i sort que va poder cridar per la finestra”. Se la va emportar una ambulància “i en aquests moments està ingressada”. De moment, ja han parlat amb Serveis Socials i amb el Districte Municipal de Nou Barris perquè pressionin Movistar i preparen una denúncia a Consum.

Comerç sense telèfon ni datàfon

Els comerciants també es mostren indignats. L’avaria els fa perdre encàrrecs i afecta els datàfons. “Ens perjudica molt perquè no puc fer comandes ni atendre clients”, lamenta Mari Carmen López, “el pitjor és que truques a Movistar i no ens donen cap argument”. Als mòbils acumulen missatges de la companyia que asseguren que han localitzat l’avaria i que, en breu, els tècnics la solucionaran. Però després de tants dies, ja no hi confien.