Les companyies de baix cost s'han convertit en una peça clau del sistema aeroportuari i el perfil dels usuaris cada dia s'assembla més al de les aerolínies tradicionals. A l'aeroport del Prat aquestes companyies representen quasi la meitat del trànsit aeri i el fenomen està en expansió. En els set primers mesos del 2011 han arribat a Barcelona un 43% més de passatgers en vols barats que l'any anterior. I això es nota també als albergs... MARIUS PINZARIU, director de Equity Centric Point Barcelona "El cambio sí que se nota porque desde junio hasta finales de setiembre casi la ocupación sería de un 98%. O sea, casi llenos". El que també ha canviat als albergs i hostels és el tipus de turisme. Ara no només hi són ells, els joves i estudiants, sinó que també és una opció per a les famílies.ç JORDI DE LA CRUZ, manager del Barcelona Urbany Hostel "Jo crec que cada vegada més les famílies estan apostant per aquest tipus d'allotjament. Nosaltres especialment ja tenim habitacions més petites de quatre, sis o vuit places. Així una o dues famílies poden compartir una habitació". Per mercats, el Regne Unit, Alemanya i Itàlia són els que més aposten per arribar a la ciutat en aerolínies amb preus reduïts. L'increment del turisme de baix cost a Barcelona s'explica, sobretot, per l'entrada de Ryanair a l'aeroport del Prat el gener de l'any passat. L'altra cara de la moneda és, en canvi, a Girona, on Ryanair va tancar 18 rutes al febrer i preveu eliminar-ne 21 més aquest hivern. De fet, mentre que el de Girona-Costa Brava és l'aeroport que ha perdut més passatgers en l'últim any, el del Prat és el que més ha crescut a tot l'Estat espanyol. I això aquests dies, es nota al carrer

Durant els primers set mesos de 2011, les aerolínies de baix cost han transportat 20,7 milions de viatgers a tot l’Estat, mentre que les companyies tradicionals van donar servei a 15,6 milions de persones. Així doncs, les empreses “low cost” signifiquen el 57% del tràfic aeri de la primera meitat de l’any.

L’aeroport de Barcelona – el Prat és el segon de l’Estat pel que fa al volum de passatgers de les companyies de baix cost. Només el supera el de Palma de Mallorca amb 3,5 milions de passatgers. L’aeroport de Girona no ha registrat dades tan positives. És l’únic aeròdrom que tanca els primers mesos de l’any amb unes xifres inferiors respecte de l’any passat.