(ACN) L’Agència Catalana del Consum (ACC) ha retirat de diferents botigues dos models de patinet elèctric de les marques Smartgyro i Uirax per irregularitats de seguretat a la part elèctrica i mecànica. Un cop detectats els errors, el govern n’ha prohibit la venda i ha contactat amb els organismes de consum competents a Madrid i Andalusia, on tenen la seu els fabricants i importadors dels aparells, perquè donin l’ordre que es retiri arreu.

Els darrers mesos, l’ACC, que depèn del Departament d’Empresa i Treball, ha dut a terme una campanya d’inspecció i anàlisi d’aquests vehicles que es prolongarà durant aquest 2023. L’objectiu és que les empreses que produeixen o comercialitzen patinets compleixen la normativa.

Incidències “esmenables”

Els models afectats per la decisió de Consum són concretament el Ziro 2 Blue, de Smartgyro, on s’han detectat incompliments sobre la part mecànica del producte, i el Basic, de la marca Uirax, amb problemes tant al carregador com al programari. “Sembla que es tracta d’irregularitats que es poden esmenar, però ho han de fer els fabricants i instats per les comunitats autònomes corresponents de Madrid i Andalusia”, ha explicat el director de l’Agència Catalana del Consum, Albert Melià.

Aquests patinets retirats permetien arribar a velocitats de fins a 25 km/h. Des de Consum reconeixen que no saben quantes unitats podrien haver-se venut fins ara i poden estar circulant per Catalunya. Ara bé, a webs de botigues com Bauhaus o Mediamarkt ja no estan disponibles.

Consum té previst ampliar aviat les inspeccions a més models. “En breu esperem portar a laboratori cinc models de patinet més. És un producte de gran demanda al mercat, especialment entre la gent jove, i hem de vetllar per la seguretat i la confiança dels usuaris”, ha dit el director de l’ACC.

Prohibició de patinets elèctrics al transport públic

La retirada d’alguns models de patinet per part de Consum coincideix amb la prohibició de l’ús d’aquests vehicles al transport públic per part de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM). El veto, vigent des de principis de febrer, s’aplicarà durant mig any, i es va fer després que un d’aquests aparells explotés i s’incendiés en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat.