Busquem a Internet, per exemple, "tendes de roba a Creu Coberta" i ens apareix un llistat de comerços al mapa. Google fa aquests llistats de manera automàtica, el problema més que moltes vegades no està actualitzat, les dades no són correctes o no hi apareixen tots els establiments. Amb el nom de Comerç a la xarxa, l'Ajuntament i la Fundació Barcelona Comerç han promogut una iniciativa que vol solucionar aquests problemes i fer que sigui més fàcil de localitzar a Internet els comerços de la ciutat. SÒNIA RECASENS, tinenta d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació "Per les oportunitats que genera, per les sinergies que crea amb la resta de sectors, i perquè volem, en definitiva, augmentar la competitivitat d'aquest comerç i volem per tant convertir els comerços en un aparador virtual d'abast ciutadà i també per captar el turisme que ve" El projecte vol geolocalitzar 4.000 establiments de la ciutat el 2016. Actualment n'hi ha 27 en fase pilot, tots als eixos comercials de Creu Coberta i Sants. Un és l'Òptica Oliver FRANCESC OLIVER, òptic "Pensem que informar a la gent de la nostra existència i dels serveis que podem donar és molt interessant. Avui en dia si no surts a fora, malament. Et tu els que t'has de donar a conèixer" A tots els comerciants se'ls ofereix, a més, una formació en tecnologia i màrqueting digital a través de Barcelona Activa. De moment, per adherir-se al projecte cal que el comerç estigui adscrit a la Fundació Barcelona Comerç, però hi ha la intenció de poder-ho ampliar més endavant. L'Ajuntament destinarà 600.000 euros al projecte, 150 per cada establiment.

Si no surts a Internet, no existeixes. La presència a la xarxa, especialment a Google, es gairebé imprescindible. Conscient d’aquesta realitat, l’Ajuntament s’ha proposat fer més visibles els comerços de la ciutat i que siguin fàcils de localitzar, és a dir, que tinguin un bon posicionament en les recerques. Per això, a través de Barcelona Activa i conjuntament amb la Fundació Barcelona Comerç, s’ha començat a impulsar un ambiciós projecte que pretén arribar en dos anys a 4.000 botigues de la ciutat. Es vol digitalitzar-les i, per tant, que tinguin una fitxa pròpia a Google. Per la tinent d’alcalde d’Economia, Empresa i Educació, Sònia Recasens, la intenció del consistori és clara: “augmentar la competitivitat i convertir els comerços en un aparador virtual d’abast ciutadà i també per captar el turisme”. A això últim, hi ajudarà el fet que les fitxes que es faran estaran disponibles en català, castellà i anglès. Tot, en paraules de Recasens, perquè el de Barcelona “esdevingui un dels comerços més competitiu del món”.

Els eixos de Sants i Creu Coberta, pioners

A través de la Fundació Barcelona Comerç, l’empresa a qui s’adjudiqui el projecte es posarà en contacte amb les botigues dels 18 eixos comercials de la ciutat. De moment es començarà per les botigues associades, amb la intenció de poder-ho ampliar més endavant. El consistori ha previst destinar-hi 600.000 euros del pressupost, 150 € per cada establiment. Això vol dir que no tindrà cap cost per al comerciant que s’hi vulgui adherir. De moment, ja s’ha posat en marxa una prova pilot als eixos de Sants i Creu Coberta, on hi ha 200 establiments adherits. La iniciativa va començar el desembre passat i fins ara ja s’hi han sumat 27 botigues, cap de les quals no tenia presència a Internet. L’empresa a qui s’adjudiqui el projecte serà l’encarregada de visitar la botiga, explicar la iniciativa, recollir-ne les dades, fer les fotografies de l’establiment i donar la formació necessària perquè els comerciants puguin fer el manteniment de la informació que es pengi a Internet.

El projecte, però, ve de més lluny i pren model d’una experiència similar que es va dur a terme a l’Eix Comercial de Sarrià l’abril de 2013, en què es van digitalitzar 124 botigues del total de 214 comerços associats.