La creativitat és una part important de la innovació, però no són sinònims: en tenir bones idees no n’hi ha prou, cal aterrar-les , convertir-les en un valor tangible per a l’empresa. En quin moment la creativitat es transforma en innovació? En parlem en aquest episodi de ‘Disruptia’ amb Franc Ponti, professor de neurocreativitat i innovació d‘Eada i amb Alfons Cornella, expert en innovació empresarial, fundador d’Infonomia i de l’Institute of Next, creador del mètode Verne. “El mètode Verne és una metodologia senzilla que dona eines perquè tothom participi al procés d’innovació a través de propostes argumentades”, segons explica Cornella.

Les empreses que no innovin desapareixeran o seran irrellevants per a l’economia del país
Alfons Cornella, expert en innovació i fundador de l’Institute of Next

Alfons Cornella , autor de 38 llibres sobre ciència, tecnologia i innovació, entre els quals ‘Com innovar sense ser Google’, considera que totes les empreses necessiten innovar i les que no ho facin, desapareixeran o seran irrellevants per a l’economia del país, tot i que dependrà del sector on es trobin. “No és el mateix una notaria que una empresa del sector de l’electrònica de consum o la indústria alimentària”. 

L’exemple de les empreses emergents

La innovació requereix recursos per experimentar, temps i diners. “Si no hi ha diners i la gent hi posa el seu temps personal, llavors és una ‘start-up’. Si es treballa per una organització requereix un altre tipus de recursos”. Segons Alfons Cornella, a Barcelona hi ha unes tres mil “start-ups” que abracen pràcticament tots els camps, des de la informació quàntica a la genètica avançada. “El problema és que no sabem difondre adequadament tota l’energia que tenim a la nostra ciutat”.

Si injectessin 1.000 milions d’euros al sistema de ‘start-ups’ de Catalunya, passarien coses molt importants
Alfons Cornella, expert en innovació i fundador de l’Institute of Next

Per Alfons Cornella, les empreses emergents de la nostra ciutat fan una gran feina amb pocs recursos: el que s’aconsegueix aquí amb 100 mil euros, als Estats Units serien 10 milions. Tot i això, adverteix Cornella, en els propers cinc o 10 anys el país líder mundial en innovació en qualsevol camp científic i tecnològic serà la Xina. “Tenen els diners amb una gran banca pública i, a més a més, estan fent tornar tots els seus cervells distribuïts pel món”.

El model xinès Rendanheyi i la distància zero

La principal innovació de les empreses és un nou model d’organització dels equips perquè responguin als canvis del mercat de forma ràpida, és el que s’anomena distància zero. El més important és el model amb el mercat. Rendanheyi és un invent de Haier, líder mundial en electrodomèstics que s’organitza en milers de petits grups, fins a 8.000, i que converteix empleats en emprenedors. “Un model totalment diferent al d’una estructura piramidal on n’hi ha uns que pensen, uns altres que fan i uns altres que venen”, explica Alfons Cornella. 

Escolta el pòdcast aquí: