La força d'aquesta mirada, que atrapa l'espectador, no va canviar amb el pas del temps. Des de petit Picasso es va representar. Va ser el seu model més fidel, sobre qui va poder experimentar noves tècniques al llarg de la seva vida. També va trobar en l'autoretrat la manera de reafirmar-se com a artista. ISABEL CENDOYA, comissària de l'exposició "El titol l'hem agafat d'una obra que ve dal Moma, del 1901. És perquè ell en aquest moment signa algunes obres amb la paraula 'yo', i d'alguna manera reafirma la seva personalitat". L'exposició proposa un recorregut cronològic de l'obra, que abraça tots els períodes: blau, rosa, cubista i fins i tot surrealista. En aquest exercici d'introspecció, l'artista no va ser mai autocomplaent. És amb aquest retrat, fet el 1907, als inicis del cubisme, que va cambiar radicalment la forma de representar-se. "commençarà a retratar-se mitjançant perfils, les ombres, després també l'artista i la model." Al final de la seva vida va tornar a pintar-se amb una duresa impressionant, com si estigués mirant la mort als ulls. Per reunir tots aquests quadres, fotos i fins i tot una ceràmica, els comissaris han trigat tres anys. Un esforç que s'ha fet per commemorar els 50 anys del museu.

L’exposició proposa un recorregut cronològic que es pot visitar en nou espais que destaquen els moments més importants i influents de l’obra de l’artista.

‘Barcelona, fàbrica d’autoretrats

Pablo Picasso va viure de jove a Barcelona i és aquí on va produir més autoretrats. El museu Picasso ha dedicat un espai centrat en l’obra feta a la nostra ciutat.

De la màscara a l’ombra

En aquest exercici d’introspecció, l’artista no és autocomplaent. Influenciat per l’art africà i en plena metamorfosi cubista, va començar a representar-se com a simi, es caricaturitza, es disfressa, i distorsiona la realitat en un procés d’autoobjectivació. En els seus autoretrats, es veu un Picasso treballant o en el seu vessant més bohemi,  s’hi aprecia “la voluntat de crear-se una imatge com a artista”, segons ha explicat la comissària de la mostra, Isabel Cendoya, durant la presentació feta aquest divendres. Al final de la seva vida, Picasso torna a centrar-se en la producció d’autoretrats, d’una duresa impressionant, com si estigués mirant la mort als ulls, asseguren els comissaris Cendoya i Eduard Vallès.

Tres anys per reunir tota l’obra exposada

Per reunir tot aquest material (dibuixos, olis, fotografies i fins i tot ceràmiques) els comissaris han trigat tres anys. La majoria de les obres provenen de museus i dels hereus, ja que Picasso no venia aquests autoretrats. Potser per això els firmava com a “Yo”.