L’obra teatral La cadena del fred analitza el capitalisme més fosc i neoliberalista a través de les manies consumistes dels integrants d’una família. La dramaturga Yaiza Berrocal Guevara és l’autora del text i ha explicat al betevé directe que l’obra és “molt intensa” i fluctua entre “la comèdia, l’humor fosc i el drama”.
L’escriptora destaca que cada personatge té “una obsessió molt gran” per un objecte de consum determinat. La Lola és la filla i té fal·lera per “les patates congelades de la marca McCain, que tenen forma de cara somrient“. La mare està obsessionada a “enviar codis de barres de llet per participar en un sorteig”, mentre que el pare comença a tenir fixació amb “les maquetes que compra juntament amb un diari dominical”.
Fascinació per les patates
Tots aquests elements serveixen a l’autora per explorar “quina és la relació que es té amb els béns de consum, en aquelles coses que es compren i com aquests objectes poden explicar la biografia de cadascú“. Yaiza Berrocal es reconeix en el personatge de la filla, ja que ella mateixa menjava les patates congelades quan era petita. “Em fascinava aquesta cara somrient i quan vaig començar a escriure l’obra, vaig tornar al paradís infantil que aquestes patates m’evoquen”, detalla l’autora.
Una època reaccionària
La història arrenca el 1996, amb la victòria electoral de José María Aznar, i acaba amb l’esclat de la bombolla immobiliària l’any 2008. Berrocal ha volgut fer un retrat de la història recent d’Espanya i conclou que la nostàlgia d’aquella època “era una mica reaccionària i conservadora“, ja que als anys 90 “passaven coses molt fosques”, indica. L’escriptora creu que, a causa d’això, “s’ha acabat actualment en una precarietat absoluta”. L’obra teatral La cadena del fred es pot veure a la Sala Beckett fins al 25 de maig.