El concert de Wynton Marsalis al capdavant de la Jazz Lincoln Centre Orchestra, ha posat punt final al Festival de Jazz de Barcelona amb un ple absolut al Palau de la Música.

El Festival s’acomiada amb 47.000 entrades venudes i una ocupació del 78 %, havent aconseguit exhaurir localitats en una dotzena de concerts, entre els quals els de Herbie Hancock, Ludovico Einaudi, Ron Carter o Chicuelo amb Marco Mezquida.

El trompetista Wynton Marsalis és car de veure a Barcelona per raó de la seva atapeïda gira de concerts. També pel fet que, a més, no és gaire amant de vols intercontinentals. Això explica que el festival hagi programat la data de cloenda al mes de febrer, quan el programa de concerts té lloc als mesos d’octubre i novembre.

Wynton Marsalis, una institució

Marsalis és, des del 1991, director de la Jazz Lincoln Center Orchestra, una de les orquestres més versàtils en la tradició de les grans big-bands. El Lincoln Center de Nova York és una institució única en el món, que combina pedagogia, música en viu i emissions de televisió exclusivament de jazz. L’orquestra actua assíduament al centre, deixant poc espai per a gires.

Els més avantguardistes han acusat Marsalis i l’orquestra de conservadors, però junts han fet front, recentment, a programes molt diversos. Del jazz d’arrel cubana al New Orleans, o a fer discos amb Wayne Shorter o Ruben Blades. No només del swing viu una big band. Al concert s’hi han pogut escoltar temes propis de Marsalis (com ‘Blood on the fields, al vídeo) i versions de clàssics de Thelonius Monk o el pioner Jelly Roll Morton (al vídeo ‘The crave’).