La companyia de la coreògrafa Vero Cendoya arriba al Mercat de les Flors amb la presentació del seu darrer espectacle, estrenat únicament a Lleida: ‘Bogumer (o fills de Lunacharski)’. Amb dramatúrgia d’Israel Soler, és una aproximació de dansa-teatre poètica als mecanismes de poder opressors.

A finals de 1917, la nova URSS va sotmetre Déu a judici per crims contra la humanitat. Anatoli Lunacharski era l’organitzador d’aquest acte estrambòtic i bàsicament simbòlic que es va tancar amb uns quants trets al cel. És el punt de partida del muntatge de Vero Cendoya. “L’acte de matar Déu és valent, però jo no sé si soc o no creient. Fa temps que no m’ho plantejo. M’interessa com a figura d’opressió, sigui Déu o un govern”, comenta.

Història de l’URSS

Irònicament, les formes d’opressió que escenifica l’obra, de forma més poètica que narrativa, tenen a veure amb la història de l’URSS. Apareix des d’una entrenadora de gimnàstica rítmica al famós astronauta Yuri Gagarin.

Als intèrprets de la companyia, Anna Barrachina (actriu), Natalia d’Annunzio, Hans Nezza, Linn Johansson i Carlos Fernández, se’ls sumen dos amb discapacitat intel·lectual: Laia Martí i Jem Prenafeta.

Dansa inclusiva

Fa nou anys que Vero Cendoya s’involucra en projectes de dansa inclusiva a Lleida, amb Anna Barrachina i Marta Pérez, de T. de Teatre (sota direcció de Ramon Giner). “Però és el primer cop que incorporo intèrprets com la Laia o el Jem en un projecte artístic, no només social”, explica la coreògrafa.

‘Bogumer’ fa tres úniques funcions els dies 16, 17 i 18 d’abril. Les entrades ja s’han exhaurit.